Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 juli 2019
 

Bedrijven hebben duidelijke voorkeur in kleur van weggevers

 
 

Blauw, zwart en wit het meest besteld

De meest verkochte kleuren relatiegeschenken in 2018 en 2019 zijn achtereenvolgens zwart, wit en
blauw. Dat kwam onlangs naar voren uit een onderzoek van Allgifts. Opvallend is dat dus vooral neutrale kleuren gewild zijn. Waarom zijn nu juist déze kleuren zo populair? En hoe groot is het verschil?


Uit het onderzoek van Allgifts blijkt dat bijna een kwart van alle bestellingen uit zwarte producten
bestaat. Bij witte is dat bijna een vijfde. Ook een populaire kleur bij het bestellen van
relatiegeschenken is blauw. Daarbij zijn producten die blauw zijn, in combinatie met een andere
kleur, ook meegeteld. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die blauwe pennen bedrukken met een andere
kleur clip.

Zwart en wit
Waarom bestellen klanten juist deze kleuren? Zwart en wit zijn allereerst neutrale kleuren, waar elke
andere kleur bij past. Bovendien wordt zwart geassocieerd met kracht, bescheidenheid. Zwart past
bij veel doeleinden en doelgroepen. U kunt het niet zo snel verkeerd doen. Zwart wordt vooral veel
gebruikt in de transport en logistiek, zakelijke dienstverlening, de autobranche en in de bouw- en
technieksector, zo concludeerde Allgifts.
De andere neutrale kleur is wit, de tegenhanger van zwart. Deze kleur is de tweede meest bestelde
kleur. Wit staat voor puurheid en eenvoud. In de marketing is ‘schreeuwen’ niet meer van deze tijd.
Organisaties willen zich vaker onderscheiden door hun eenvoud en subtiliteit. Wit is een lichte en
zuivere kleur, die nuance aanbrengt. Overigens kan wit, net als zwart, met elke kleur gecombineerd
worden.

Blauw
Uit een onderzoek van een universiteit uit Tokio bleek in 2010 dat over de hele wereld de meeste
mensen blauw als favoriete kleur hebben. Deze kleur is de hekkensluiter van de top drie meest bestelde
kleuren. Onderzoekers zijn er nog niet helemaal uit waarom blauw nu zo populair is. Vermoed wordt
dat in het begin van de mensheid de belangrijke zaken in het leven blauw waren. De lucht bij mooi
weer en waterbronnen. Blauw wordt geassocieerd met bekwaamheid en betrouwbaarheid en wordt
door uiteenlopende bedrijven ingezet. Blauw is een koele kleur die rust uitstraalt en dus ook het
‘schreeuwen’ vermijdt. Overigens, deze koele kleur blijkt kalmerend te werken en de concentratie te
bevorderen.

Bruin
Bruin daarentegen is een erg weinig bestelde kleur. Waarom dat zo is, heeft Allgifts uitgezocht. Bruin
wordt over het algemeen geassocieerd met dofheid en het wordt gezien als statisch en saai. Hierin
zijn overigens alleen producten meegeteld die een bruine kleur hebben doordat ze bijvoorbeeld
geverfd zijn. Hout is bijvoorbeeld ook bruin, maar gezien hout een materiaal is en geen kleur, zijn
houten, ongeverfde producten niet meegeteld als bruine producten. Hout is overigens wel een erg
populair materiaal en een gewilde print op een hoop producten.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken