Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juli 2019
 

Waarom succesvolle bedrijven niet alleen vooruitkijken, maar ook terugkijken.

 
 

Te late betalingen zijn slecht voor de groei, winstgevendheid en duurzaamheid

Vraagt u zich eens af: gaat uw bedrijf vooruit, of achteruit? Waarschijnlijk antwoordt u enthousiast ‘vooruit!’, wellicht dankzij uw groeiende klantenbestand of uw nieuw binnengehaalde opdrachtgevers. Natuurlijk zijn dit mooie mijlpalen, die groei en succes impliceren.

Maar u dient zich nog een vraag te stellen, die minstens zo belangrijk is: geeft u genoeg aandacht aan wat er achter u ligt? Te late betalingen voor geleverde producten of diensten zijn een probleem voor zowel de winstgevendheid als het succes van uw onderneming.
 
Hoe problematisch zijn late betalingen voor uw bedrijf?
Sommige ondernemers zien te late betalingen als niet meer dan een vervelende bijkomstigheid bij zakendoen anno nu. Maar om dit probleem op waarde te kunnen schatten is het nodig om uzelf nog een vraag te stellen: is faillisement ook niet meer dan een vervelende bijkomstigheid? Want dat is het effect van dit probleem in de EU. Zo lopen in het Verenigd Koninkrijk naar schatting een op de vijf bedrijven in het mkb die te maken hebben met te late betalingen, het risico op faillisement. En in Frankrijk is het probleem nog groter, met maar liefst een op de vier faillisementen gelinkt aan te late betalingen. Ziet u dit nu nog steeds als een vervelende bijkomstigheid?
Om u een concreet idee te geven over het effect van te late betalingen op bedrijven, bekijken we wat betalingsstatistieken van Atradius. Hen viel op dat in Portugal de uiterste betalingstermijn tot de langste van Europa behoort: 26 dagen. Maar het duurt gemiddeld nog eens zes dagen langer voordat de betaling eindelijk binnen is. In Ierland is de termijn 18 dagen, maar het duurt 23 dagen. En in Italië gelden dezelfde gemiddelden. In het Verenigd Koninkrijk staat er gemiddeld veertien dagen op de factuur, maar het duurt meestal minstens een week langer voordat er betaald wordt.
Bedenk u eens hoe dit verschijnsel uw bedrijf kan raken. U steekt veel energie in het goed bedienen van uw klanten, maar u moet nog maar zien of en wanneer er betaald wordt. Ondertussen lopen uw kosten gewoon door, soms met een gebrek aan liquiditeit tot gevolg. Dat is geen vervelende bijkomstigheid, dat is een serieus probleem. Een probleem dat u goed moet doorgronden om te voorkomen dat het uw bedrijf te gronde richt.
 
Waardoor wordt er te laat betaald?
Hoewel er ontelbare redenen kunnen zijn waarom afnemers te laat betalen, zijn dit volgens klanten de meest voorkomende:
 
 

  • De ontvangen producten of diensten waren niet wat we afgesproken hadden
  • Onverwachte financiele tegenvallers
  • Moeilijke betalingsprocedures
  • Onenigheid over de kwaliteit
 
Als slimme ondernemer analyseert u deze oorzaken en onderzoekt u wat u kunt doen om ze aan uw kant te beperken of elimineren, hoewel voor sommige natuurlijk ook medewerking van de klant nodig is. Kijkend naar de eerste bullet: hoe goed zijn uw leveringsvoorwaarden afgestemd op uw bedrijfsvoering? Factris-CEO Brian Reaves raadt aan klanten een glashelder beeld te geven van wat zij kunnen verwachten, om zo gedoe over de factuur te voorkomen. Een andere tip is het verfijnen van uw betalingsprocedures. Is er wellicht een betere betalingsmethode denkbaar dan de manier waarop u het nu doet? Misschien kan die u helpen het veelkoppige monster dat te laat betalen is, te verslaan? Technische oplossingen kunnen u veel stress besparen. Bovendien kunnen ze helpen uw klanten beter te informeren en zo meer tevreden te maken, wat het risico op te late betalingen verkleint.
 
Welke oplossingen zijn er beschikbaar voor te late betalingen?
Een dergelijk probleem vraagt om een oplossing – liefst snel – om te voorkomen dat uw bedrijf in zwaar weer komt door te laat betalende afnemers. Met de vertragingen, complicaties en barrieres die mkb-bedrijven ondervinden bij traditionele banken, is het geen verrassingen dat alternatieve financieringsbronnen in de lift zitten. Dit zien we ook bij de vele West-Europese bedrijven die inhaken op de voordelen van het financieren van aan klanten verzonden facturen, beter bekend als factoring. De Europese Factoring and Commercial Finance Federation (EUF) meldt dat de factoring-markt in de EU in 2018 de 1,7 triljoen euro oversteeg, een 8 procent groei ten opzichte van het jaar ervoor. En dat is niets nieuws volgens de EUF: in de afgelopen tien jaar heeft factoring ieder jaar een flinke groei laten zien, waarbij het een steeds belangrijkere rol speelt in de financiering en ontwikkeling van bedrijven.
"Hebben sommige ondernemers factoring al ontdekt? Zeker. Maar zij benutten de mogelijkheden nog niet optimaal," vertelt Factris CEO Brian Reaves. "Innovatieve oplossingen zoals factoring kunnen voor veel bedrijven een reddingsboei zijn. Maar dit soort oplossingen liggen niet altijd voor de hand. Het vereist dat ondernemers net even wat verder kijken en ze benutten, voordat te late betalingen funest worden voor hun bedrijf."
Onze menselijke natuur zorgt ervoor dat we altijd vooruit kijken en voor het succesvol runnen van een bedrijf is dat cruciaal. Maar een bedrijf kan nooit succesvol omgaan met toekomstige uitdagingen als het problemen uit het verleden mee moet torsen. Gelukkig kunnen sommige oorzaken van te late betalingen beperkt of zelfs voorkomen worden en factoring is daar een oplossing voor. Onderaan de streep is het echter aan bedrijven om aandacht te schenken aan welke problemen uit het verleden hen afremmen, en hoe zij succesvol de toekomt tegemoet kunnen treden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken