Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 juli 2019
 

Hoe digitaal is ondernemend Nederland?

 
 

Digitalisering valt nu onder bedrijfsstrategie

Nederlandse bedrijven hebben bijna twee derde van hun processen gedigitaliseerd. Over drie jaar zal dat ruim drie kwart zijn, zo denken ze. Meer goed nieuws is dat de digitale transformatie ze een toenemende kostenbesparing oplevert. Dit blijkt uit onderzoek door Kantar, in opdracht van Visma Software.

De resultaten zijn nu beschikbaar in de Digitaliseringsindex 2019.Voor de derde maal op rij werd de mate van digitalisering van het Nederlandse bedrijfsleven in kaart gebracht. Het percentage gedigitaliseerde processen ligt nu op 64 procent, in 2022 zal dat naar verwachting 77 procent zijn. Vooral kleinere organisaties hebben hun toekomstverwachtingen naar boven bijgesteld. Opvallend is bovendien de groeiende kostenbesparing door digitalisering, die verdubbelde in twee jaar tijd van negen procent (2016) naar negentien procent (2018).

Meer digitaal verwerken bankmutaties en declareren
Het verwerken van bankmutaties is met 74 procent het meest gedigitaliseerde proces. Ten opzichte van 2018 is er zelfs sprake van een toename van vijftien procent. De grootzakelijke markt loopt voorop met 79 procent. Ook de verwerking van digitale onkostendeclaraties groeit significant. In 2019 gebeurt dit voor meer dan de helft digitaal (56 procent). In 2018 was dit bijna een derde (31 procent) en in 2017 nog geen kwart (23 procent).

Rapportage: inhaalslag industrie
Rapportage is het minst gedigitaliseerde proces (53 procent). Maar de verwachtingen zijn positief: bedrijven denken dat de helft van de nu nog de handmatige rapportageprocessen in 2022 digitaal zal zijn. De industrie is bezig met een inhaalmanoeuvre. Dat zien we ook bij processen zoals vrije dagen/ziektemelding, urenregistratie en het versturen en ontvangen van facturen. De industrie heeft ook de meeste digitalisatieplannen (zie verderop).

Meer op afstand en in de cloud
57 procent van de bedrijven zegt dat hun medewerkers overal en altijd toegang hebben tot de bedrijfssystemen. Iets meer dan de helft van de bedrijven (51 procent) werkt in de cloud. In beide gevallen betekent dit een toename van vijftien procent over de afgelopen twee jaar. Het percentage gedigitaliseerde bedrijfsprocessen blijft ondanks een hoger gebruik van cloudsoftware stabiel.

Digitalisering nauwelijks meer ad hoc
Er zijn nauwelijks nog bedrijven ad hoc bezig met digitalisering, slechts twee procent. Ruim een derde (35 procent) geeft aan dat digitalisering aandacht krijgt vanuit de overkoepelende bedrijfsstrategie. Twintig procent kiest een integrale benadering, waarbij de organisatiestructuur vorm krijgt vanuit de digitale strategie. Over drie jaar zal ook de adaptieve benadering flink terrein hebben gewonnen. Dan zit digitalisering in de kern van de organisatie en vormt het de basis voor ontwikkelingen.

Minder plannen
Zeventien procent van de bedrijven zegt meer processen te willen automatiseren. Eerder liep dit cijfer ook al terug, van 30 procent in 2017 naar 25 procent in 2018. De digitaliseringsplannen van de industrie voor 2019 springen met 26 procent in het oog. De meest genoemde processen voor verdere digitalisering zijn de personeelsadministratie en inkoop. Beveiliging blijft een issue bij de digitale transformatie, maar belangrijke aandachtspunten zijn ook data en kennis.

Straks alles digitaal
Nog maar 31 procent van de bedrijven denkt dat de meeste ondernemingen in ons land aan de beginfase van digitalisatie staan. In 2018 was dat 41 procent. De verwachtingen van het bedrijfsleven over de situatie in vijf jaar tijd zijn weinig veranderd. 44 procent denkt dat dan alle processen in het merendeel van de bedrijven gedigitaliseerd zal zijn.
Het onderzoek is in april 2019 gehouden onder ceo’s, cfo’s en eindverantwoordelijken voor de financiële administratie bij mkb en grootbedrijf. De uitkomsten per categorie zijn gewogen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken