Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 juni 2019
 

Helft zet online aankoop niet door wegens onverwacht hoge verzendkosten

 
 

Om achtergelaten winkelmanden te voorkomen, moet er geïnvesteerd worden in de relatie met de klant

Slechts 29 procent van de Nederlandse consumenten zet een online aankoop altijd door, blijkt uit het Consumer Propensity Rapport van SAP Customer Experience. Elf procent van de shoppers daarentegen verlaat de winkelwagen in elk geval de helft van de tijd. 27 procent doet dit soms en 33 procent maar zelden.

Waarom laten we onze online aankopen verstoffen in een digitaal winkelmandje? Voor meer dan de helft van de Nederlanders (55 procent) zijn onverwacht hoge verzendkosten de reden. Een andere veelgenoemde reden is dat het product niet meer leverbaar is. 38 procent verlaat de winkelmand en komt niet terug om te checken of het product op een ander moment wel geleverd kan worden. Daarnaast klikt 32 procent van de Nederlanders wel eens een product aan om dit te vergelijken met een andere website. Komt een site minder goed uit de bus, dan blijft het item in de winkelwagen achter.
 
Waarom wel kopen
De grootste twijfelaars (zeven procent) laten producten meer dan een week in een winkelwagen liggen voordat ze besluiten of ze op kopen klikken. 65 procent van de Nederlanders beslist snel en bepaalt binnen het uur of ze de items kopen of niet. Het overgrote deel (83 procent) neemt de beslissing zeker binnen een dag. Wat zijn dan de redenen om de aankoopknop in te drukken? Voor de helft van de Nederlanders (47 procent) heeft korting invloed op een aankoop. Ook het snel beantwoorden van vragen trekt een kwart van de winkelaars over de streep (25 procent). Wanneer de online shop laat zien dat het goed op de hoogte is van de bestelgeschiedenis van de consument, is dat voor 21 procent een reden om een aankoop door te zetten.
Shana Snellen, Marketing Manager Benelux bij SAP Customer Experience: "Consumenten zijn steeds minder merktrouw en dan is het natuurlijk zonde wanneer u een shopper wel naar de site weet te trekken, maar diegene geen aankoop doet. Om achtergelaten winkelmanden te voorkomen, moet er geïnvesteerd worden in de relatie met de klant. Zij willen zich begrepen voelen en niet onverwacht voor hoge kosten of een ingewikkeld retourbeleid komen te staan. Wees transparant over de voorwaarden en toon interesse in de klant. Een persoonlijke korting of het snel beantwoorden van een vraag kan dus zomaar het verschil maken tussen wel of geen aankoop." 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken