Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Mkb'er denkt geen interessant doelwit te zijn voor cyberaanvallen

22 procent mkb'ers is al doelwit geweest van cyberaanval

Mkb'er denkt geen interessant doelwit te zijn voor cyberaanvallen

18 juni 2019 - Meer dan de helft van de mkb’ers (53 procent) denkt dat zijn onderneming geen interessant doelwit is voor digitale dreigingen. Dat blijkt uit onderzoek van Allianz in samenwerking met Ipsos. Dit terwijl 22 procent van het mkb het afgelopen jaar het doelwit was van cyberaanvallen, waarvan 41 procent zelfs meerdere keren.

53 procent van het mkb zegt voldoende maatregelen te hebben getroffen om zijn bedrijf te beschermen tegen een cyberaanval. Mkb’ers denken met name dat het instellen van goede wachtwoorden (98 procent), beveiligen van digitale bestanden (95 procent), het instellen van een virusscanner (96 procent) en het regelmatig maken van een back-up (98 procent) veel bijdraagt aan het verkleinen van cyberrisico’s.

Digitale dreiging
Andere manieren om als ondernemer het bedrijf te beschermen tegen digitale dreigingen van buitenaf, is door werknemers een externe training te laten volgen (zeven procent) om hen bewust te maken van het gevaar van cyberaanvallen. Daarnaast licht ongeveer een derde van de mkb’ers zijn medewerkers zelf voor op basis van eigen inzicht om hen bewust te maken van het gevaar van cyberaanvallen (32 procent). Andere mkb’ers kiezen ervoor om voorlichting achterwege te laten omdat deze ondernemers denken dat hun werknemers hier zelf al voldoende van op de hoogte zijn (24 procent). Ondanks dat geeft 40 procent van de mkb’ers aan onvoldoende bewust te zijn van de mogelijke gevolgen van een cyberaanval voor het bedrijf.
"Het is goed om te zien dat een groot aantal ondernemers al bewust bezig is met potentiële cyberdreigingen. Wat wel opvalt, is dat meer dan de helft van de ondernemers zichzelf geen interessant doelwit vindt. Dit terwijl een vijfde het afgelopen jaar te maken had met een cyberaanval. Voor cybercriminelen is elk bedrijf een potentieel doelwit, er wordt geen uitzondering gemaakt," vertelt Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux.


 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.