Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 juni 2019
 

Drie tips voor meer omzet uit loonverwerking

 
 

Accountants halen te weinig uit salarisdienstverlening

Salarisadministratie geniet geen prioriteit onder accountants. Zo blijkt uit onderzoek dat 75 procent van de accountants slechts voor de helft van hun klanten de salarisadministratie verzorgt. Daarnaast kwam naar voren dat louter twaalf procent van de accountants de loonverwerking voor driekwart of meer van hun klanten verzorgt.

In lijn met deze cijfers, geeft driekwart van de respondenten dan ook aan salarisverwerking minder belangrijk te vinden ten opzichte van andere diensten voor klanten.

Meer omzet uit salarisverwerking
Deze bevindingen kwamen naar voren uit een survey van Exact onder 700 accountants. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn om de omzet uit salarisverwerking te vergroten. Van de kantoren die geen loonverwerking aanbieden zegt 62 procent dit ook in de toekomst niet te gaan doen. De grootste belemmering vormt het gebrek aan expertise, waardoor inhuur van externe experts noodzakelijk is. Er blijft in deze constructie mogelijk te weinig marge over waardoor een groot deel van de accountants zich afvraagt of payrollverwerking wel rendabel genoeg is om als dienst aan de klant te leveren.
De uitkomst komt voor Vera Lenaerts, sales consultant online payroll bij Exact, niet als een grote verrassing. Ze spreekt regelmatig partners van accountantskantoren die aangeven geen geld te verdienen met salarisadministratie. Lenaerts: "Als ik vraag waarom een deel dit dan toch in het servicepakket opneemt, krijg ik vaak als antwoord: ‘Het is een extra service richting de klant.’ Deze reactie suggereert dat klantvriendelijkheid en rendement niet samengaan. Dat klopt niet."

Drie tips
Daarom geeft Lenaerts drie tips waarmee een accountant wel degelijk op een winstgevende én klantgerichte manier zelf salaris kan administreren.

Categoriseer klanten
Gaat het om cao- of uurloners of de verloning van directeur-grootaandeelhouders? En hoe zit het met variabele mutaties? De antwoorden op dit soort vragen bepalen grotendeels de tijd die u per klant kwijt bent. Daarom is het belangrijk om klanten te categoriseren en te bepalen hoe lang de salarisadministratie per klant duurt. Daardoor kunt u eerlijke tarieven vaststellen. Bovendien ontdek  u op deze manier waar u een efficiencyslag kunt maken omdat direct duidelijk wordt welke verloningen weinig tijd kosten en welke veel.

Laat klanten via dezelfde digitale werkwijze mutaties aanleveren
U voorkomt uitzoekwerk en fouten wanneer klanten mutaties aanleveren via een (beveiligd) digitaal portaal in plaats van per e-mail, WhatsApp, Excel of op papier. Een accountant hoeft zich op deze manier immers alleen bezig te houden met uitzonderingen en controles. Intussen worden klanten niet opgezadeld met extra werk; ze moeten enkel handigheid krijgen in de nieuwe werkwijze. Willen klanten de loonaangiften goedkeuren voordat u ze definitief maakt? Dit kan bijvoorbeeld via een beveiligde app waarin alle informatie overzichtelijk bij elkaar staat, zodat de klant direct kan controleren of uren goed zijn verwerkt.

Geef personeel inzicht via een app
Niet alleen de klant maar ook zijn medewerkers kunnen profiteren van een salarisapp op de telefoon. U kunt via een app eenvoudig de loonstroken na verwerking digitaal naar het personeel sturen. Bovendien vinden medewerkers via de mobiele telefoon een overzicht van alle loonstroken, jaaropgaven en vakantiedagen. Ook kunnen ze er verlofaanvragen en overwerk registreren. Dit maakt dat de app niet alleen klantvriendelijk is, maar ook enorm tijdbesparend voor salarisverwerkers.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken