Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 juni 2019
 

Merkfabrikanten lopen risico op twintig procent omzetverlies door internationaal (in)koopgedrag

 
 

Inkoopactiviteiten van retailers worden steeds internationaler

Consumenten winkelen steeds internationaler, zo blijkt uit onderzoek van Oliver Wyman. Van de Nederlandse consumenten bestelt 55 procent meer bij buitenlandse webshops dan twee jaar geleden. De helft hiervan is van plan dit in de toekomst vaker te gaan doen.

De populairste webwinkels onder de Nederlanders zijn Amazon en Alibaba. Deze ontwikkeling heeft consequenties voor Nederlandse merkfabrikanten, die hun omzet kunnen zien dalen met wel twintig procent.

Consumenten exploiteren internationale prijsverschillen
Een lage prijs is de voornaamste reden om over de grens te winkelen. ‘Lange levertijden en verzendkosten worden nog als barrières ervaren maar als deze weggenomen worden, zal het naar alle waarschijnlijkheid een nog grotere vlucht nemen’, zo voorspelt Coen de Vuijst, retailexpert bij Oliver Wyman. Het rapport International Trade Spend Management In Consumer Goods Industries laat zien dat identieke producten 50 procent duurder kunnen zijn in verschillende Europese markten. Prijsverschillen die consumenten met slechts een paar muisklikken kunnen exploiteren. De Vuijst: "Er zijn genoeg redenen waarom retailers verschillende prijzen hanteren in verschillende landen. Zo reflecteren prijzen bijvoorbeeld lokale koopkracht, regionale concurrentie, merkpositionering en logistieke kosten." 
 
Fabrikanten moeten prijsstrategie internationaliseren
Niet alleen consumenten halen hun voordeel uit internationale prijsverschillen. Detailhandelaren importeren goederen uit goedkopere regio’s en organiseren zich in internationale samenwerkingsverbanden, zoals inkoopallianties. Experts van Oliver Wyman berekenden dat het grensoverschrijdend inkopen van grote detailhandelaren twintig procent van de omzet van merkfabrikanten in Europa in gevaar kan brengen. Dit heeft invloed op de winst en mogelijk zelfs op het voortbestaan van sommige fabrikanten. De Vuijst: "Lang verdienden internationale merkfabrikanten goed aan nationale prijsstrategieën. Nu retailers hun inkoopactiviteiten internationaliseren, is die tijd mogelijkerwijs voorbij. Collectief kunnen ze een betere prijs afdwingen bij de fabrikanten."
Franc Verhage, retailexpert bij Oliver Wyman: "Fabrikanten moeten daarom snel handelen. Sommigen hebben zich al aangepast, maar nog lang niet iedereen. Ze moeten de tarieven en voorwaarden van producten die in verschillende landen verkocht worden, standaardiseren. Prijzen moeten in iedere markt passen bij de lokale koopkracht en concurrentie, maar de onderlinge prijsverschillen moeten niet dusdanig groot zijn, dat retailers of groothandels hier voordeel uit kunnen halen. De fabrikanten zullen wellicht proactief prijzen moeten veranderen om tot een beter verdedigbare situatie te komen. Dit kan pijnlijk zijn, maar het in stand houden van de status-quo lijkt geen reële optie."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken