Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juni 2019
 

Autoverkoop in mei stabiel

 
 

Achterstand op 2018 nog steeds ruim tien procent

Afgelopen maand zijn er in Nederland 36.830 nieuwe personenauto’s geregistreerd en dat is vrijwel gelijk aan de verkoop in mei 2018 (36.710 registraties). Volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC bedraagt het totale aantal registraties in de eerste vijf maanden van dit jaar 185.023.

En dat is een daling van 10,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
BOVAG en RAI Vereniging wijten deze daling, die fors hoger is dan in de rest van Europa, aan de onzekerheid in de markt, onder meer als gevolg van de invoering van de WLTP en de bijbehorende forse stijging van de BPM. BOVAG en RAI Vereniging hameren al langere tijd op spoedige aanpassing van de BPM-tabel, omdat de nieuwe emissietest WLTP ervoor zorgt dat er voor identieke auto’s nu fors meer aanschafbelasting moet worden afgedragen dan vóór 1 september 2018. Dat is in tegenspraak met de toezegging van de vorige staatssecretaris van Financiën Wiebes, die een ‘budgetneutrale’ invoering beloofde. BOVAG en RAI Vereniging willen dan ook zo spoedig mogelijk concrete actie van de huidige bewindsman Menno Snel, die echter besluiteloos lijkt.

De meest geregistreerde merken in mei 2019 waren:
 

  • Volkswagen met 4.060 exemplaren en 11,0 procent marktaandeel
  • Opel (3.131 / 8,5 procent)
  • Peugeot (2.447 / 6,6 procent)
  • Toyota (2.443 / 6,6 procent)
  • KIA (2.370 / 6,4 procent)
  • De meest geregistreerde modellen in mei 2019 waren:
     
  • Volkswagen Polo met 1.237 exemplaren en 3,4 procent marktaandeel
  • Opel Karl (1.001 / 2,7 procent)
  • KIA Niro (977 / 2,7 procent)
  • Ford Focus (910 / 2,5 procent)
  • KIA Picanto (843 / 2,3 procent)
  •  
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
    Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
    Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
    Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
    Lees verderMeer boeken