Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 juni 2019
 

Verbetering operationele efficiency belangrijkste doelstelling bij digitale transformatie industriёle bedrijven

 
 

Industriёle ondernemers willen investeren in slimmere data, IoT-infrastructuur en productie-automatisering

Uit een serie interviews die Rockwell Automation deed met managers van grote, industriёle bedrijven kwam een interessant beeld naar voren van de stand van de digitale transformatie in de industrie en de uitdagingen, die men ziet.

De meerderheid van de industriёle bedrijven bevindt zich naar eigen zeggen al in een gevorderd stadium van de transformatie. 22 procent van de bedrijven heeft minimaal een initiatief afgerond; vijftien procent is bezig met implementatie, terwijl 21 procent van de bedrijven aan een proof-of-concept werkt. Slechts twee procent van de bedrijven geeft aan alle geplande projecten te hebben afgerond. 42 procent van de industriёle bedrijven zit nog in de oriёntatie- en planningfase.
 
Belang digitale transformatie
De meeste industriёle bedrijven zijn inmiddels wel doordrongen van het belang van de digitale transformatie. Optimalisering van de operationele efficiency - verbetering van de marges, snellere besluitvorming en een snellere reactie op de veranderingen in de markt - blijkt in vrijwel alle industriёle sectoren de voornaamste drijfveer. Ook het ondersteunen van de marketing- en salesactiviteiten, het versnellen van innovatie, het sneller invoeren van nieuwe businessmodellen en supply chain integratie worden als argumenten genoemd. 
 
Voornaamste belemmeringen
Als voornaamste belemmering voor de digitale transformatie werden de bedrijfscultuur en de weerstand tegen een andere manieren van werken genoemd. Gevraagd naar de grootste uitdagingen met betrekking tot organisatie en resources werden vooral de grote druk van veranderingsprocessen op de bestaande resources genoemd, maar ook de integratie van nieuwe IT-oplossingen met legacy-systemen, het gebrek aan de vereiste kennis en vaardigheden in de organisatie, de noodzaak om een digitale strategie te ontwikkelen en onduidelijkheid over de Return On Investment.
 
Data en analytics
Voor de digitale, connected enterprise zijn met name de beschikbaarheid van data en goede data-analytics van belang. De voornaamste uitdagingen zijn volgens de managers vooral het toegankelijk maken van de data in alle systemen en de juiste expertise om de operationele data zinvol te benutten. Ook de beschikbaarheid van data en de toegankelijkheid van data kunnen problematisch zijn. Tenslotte zijn er zorgen over het omzetten van beschikbare data in bruikbare formats en de veiligheid en beveiliging van data. Overigens is het opvallend dat bedrijven, die al een eind op weg zijn, claimen dat de veiligheid verbeterd is vanwege een grotere awareness en betere tools.
Data-analytics zijn vooral van belang voor de optimalisering van de productie en de analyse van de Return On Investment. Analytics kunnen volgens de managers inzicht geven in de kosten voor productie, energie, onderhoud en logistiek, maar bijvoorbeeld ook in het koopgedrag van de klant.
 
Hardware en software
Investeringen voor de digitale transformatie zullen voor een groot gedeelte bestaan uit de aanschaf van IT-middelen. Men verwacht ruim 31 procent van het budget aan software te besteden en 27 procent aan hardware. Aan de softwarekant zijn IoT-infrastructuur, supply chain management en beveiliging topprioriteiten, terwijl aan de hardwarekant slimme sensoren, gateways en data historians genoemd worden, die ingezet worden voor de acquisitie en distributie van (productie)data. De ondersteuning door management consultants om een Industry 4.0 roadmap uit te stippelen vergt volgens de managers 20 procent van het budget.
De managers wijzen erop dat er strengere eisen aan leveranciers worden gesteld, omdat alle sensoren, machines, productielijnen, controlroom en back-office met elkaar informatie moeten kunnen uitwisselen. De voorkeur gaat uit naar leveranciers met kennis van de industrie, die complete end-to-end oplossingen kunnen installeren.
 
Sectorverschillen
Uit de gesprekken blijkt dat er tussen de diverse industriёle sectoren verschillen zijn in de voortgang van de digitale transformatie. De automotive industrie loopt voorop, maar dat is niet verbazingwekkend, omdat ze ook voorop loopt in de automatisering van de productie. De ondernemers in de automotive industrie noemden overigens als enigen ‘voortdurende innovatie’ als belangrijkste driver voor digitale transformatie. In de chemische industrie werden milieuzorg en veiligheid als belangrijk argument genoemd, terwijl de voedingsmiddelenindustrie en de farmacie vooral inzicht willen hebben in de vraag van de consument en tevens de productontwikkeling en productie-omschakeling willen versnellen. De olie & gas sector is eveneens goed op weg in de digitale transformatie. Naast de al genoemde argumenten ligt de focus daar vooral op vermindering van de onderhoudskosten en optimalisering van de productieprocessen.
Naar regio loopt EMEA duidelijk voorop. 63 procent van de bedrijven is bezig met implementaties of heeft ze zelfs al afgerond. Noord- en Zuid-Amerika volgen beide met 42 procent, terwijl Aziё met 31 procent hekkensluiter is. "Wij zien, dat de Nederlandse, industriёle sector binnen Europa een van de voorlopers is bij de digitale transformatie," zegt Jan de Witte, Sales Director Benelux bij Rockwell Automation.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken