Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 juni 2019
 

Een klantgerichte webshop bouwen – zes learnings

 
 

Combineer informatie over uw doelgroep met de ambities van uw bedrijf

Een website bouwen waarin uw klant centraal staat. Hoe pakt u dat aan? Harald Rotgers, Marketing Manager bij DCP, zet zes learnings op een rij waarmee u als online professional uw voordeel kunt doen.

Het begint met heldere ambities
Een succesvolle website en proces start met het bepalen van heldere doelen. Is deze bijvoorbeeld voornamelijk bedoeld om te verkopen, uw merk neer te zetten, de online vindbaarheid te vergroten of informatie te verstrekken?
 
Klantgerichtheid vraagt om goed inzicht in uw klanten
Inzicht in de klant is essentieel voor een succesvolle marketingaanpak. Hierbij is het belangrijk dat u inzicht heeft in wie de doelgroep is, maar ook waar ze tegenaan lopen. Een klantgerichte benadering werkt tenslotte alleen als bekend is welke informatie en welk format (bv. blog, video, FAQ) gewenst is.
Verzamel daarom klantdata via middelen zoals Analytics, social data en gesprekken met medewerkers en klanten. Vertaal deze inzichten vervolgens naar de opbouw van de website zodat voor de bezoeker en Google de samenhang en inhoud glashelder is.
 
Kennisdeling waar het relevant is
Kennisdeling komt onder andere naar voren in de navigatiestructuur en opbouw van de pagina’s. Deze moeten voor een bezoeker logisch en intuïtief aanvoelen. Een stap verder gaat het concept van content integratie waarbij u content zoals blogs, veel gestelde vragen en whitepapers toont op plekken waar de bezoeker hier extra behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een blog met tips over de juiste keuze van een product op een overzichtspagina van een productcategorie. Zo geeft u bezoekers die dat nodig hebben extra ondersteuning.
Voorbeeld: stel dat klanten vaak moeite hebben om de juiste labelprinter te kiezen en u hier meerdere veel gestelde vragen en een blog voor op de site heeft staan. Normaliter zou de klant hier proactief naar op zoek moeten om het te vinden. Gebruiksvriendelijker, en in lijn met content integratie, is om deze content tussen de labelprinters op de overzichtspagina zelf te plaatsen.
Een praktijkvoorbeeld zoals hieronder te zien, is het tonen van een artikel omtrent ‘de beste labelprinter kiezen’ tussen de printers. Niet storend voor de bezoeker die het niet nodig heeft, maar wel handig voor de zoekende potentiële klant die extra informatie nodig heeft.
 
De techniek is niet altijd klaar voor klantgerichtheid
Logischerwijs vraagt dit ook om technische aanpassingen. Content integratie wordt nog steeds weinig toegepast, waardoor het vaak ook geen standaard module binnen het CMS is. Bekijk daarom samen met uw webbouwer welke functionaliteiten onmisbaar zijn voor een goede werking én beleving binnen de webshop. Bezoekers verliezen door een slecht werkende website is zonde en onnodig.
 
Het kost altijd meer tijd dan u denkt
Een open deur, maar een nieuwe website kost veel tijd. Heel veel tijd zelfs. Ondanks dat iedereen dit weet, gaat het in de praktijk vaak mis. De tip van de heer Rotgers: "schat in hoeveel tijd u nodig heeft en verdubbel die inschatting. Zorg daarnaast voor de benodigde capaciteit om alle acties uit te voeren. Wij hebben uiteindelijk iemand fulltime op het project gezet en daarnaast de benodigde externe expertises zoals webdevelopment, SEO, UX en Content via onze externe partners geborgd".
 
Inventariseer, prioriteer, optimaliseer en faciliteer
Haalbaarheid heeft ook te maken met projectmanagement en planning. Een nieuwe website kan een onoverkomelijke berg met werk lijken door factoren zoals:

  • Duizenden pagina’s die (her)schreven, samengevoegd of geschrapt moeten worden
  • Het risico op duplicate content
  • Technische doorontwikkeling
  • Taken prioriteren en onderverdelen
  • Strategie doorvoeren
  • Et cetera

Bepaal daarom vooraf deelprojecten, creëer een duidelijke werkwijze en faciliteer in de juiste hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan project management tools (of een Google Spreadsheet) om op afstand samen te werken, een ticketsysteem voor alle technische issues en vaste contactmomenten om een vinger aan de pols te houden. Essentieel voor een goede doorloop.
 
De basis voor online succes
Samengevat komt er dus het nodige kijken bij het bouwen van een webshop en is het belangrijk om informatie over de doelgroep te combineren met de ambities van uw bedrijf, de technische functionaliteiten en een doordacht werkproces. Zo creëert u een online platform dat de basis vormt voor uw online resultaten op korte én lange termijn.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken