Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juni 2019
 

Waarom groeit het aantal coworking spaces zo hard?

 
 

Steeds meer millennials kiezen voor zzp-bestaan of hybride ondernerschap

In 2022 zou de gehele volwassen populatie van Oostenrijk in een coworking space kunnen werken. Bij wijze van spreken dan. In zeven jaar stijgt het wereldwijde aantal coworking spaces namelijk met 400 procent, van 7.500 in 2015 tot 30.000 in 2022.

Dit betekent dat er goed wordt ingesprongen op een globale behoefte van voornamelijk millennials.
Zoals een mens basisbehoeftes heeft zoals water en eten, heeft een mens ook psychologische basisbehoeftes. "Coworking is hieruit heel makkelijk te verklaren" volgens Vincent Siderius. "Er zijn drie psychologische basisbehoeftes: competentie, autonomie en verbondenheid. Kort gezegd zijn dit: het uitoefenen van vaardigheden, zeggenschap hebben over gemaakte keuzes, deel uitmaken van een hechte groep mensen. Als deze niet aanwezig zijn in uw leven, verklaart dit een deel van uw mentale (on)gezondheid. Maar als ze aanwezig zijn hoeft dit niet direct te betekenen dat het goed gaat."
 
Fysieke versus psychologische behoeftes
Het verschil tussen de fysiologische en psychologische basisbehoeften is dat het eindresultaat bij de psychologische een stuk minder dodelijk is. Als 100 man een maand geen drinken krijgt, zal iedereen sterven. Wordt deze 100 man een maand lang van autonomie ontzien, zullen ze zich gemiddeld genomen een stuk minder gelukkig voelen. Dit is een aanzienlijk verschil. Maar, omdat men in Nederland zich geen zorgen hoeft te maken of er wel eten en in supermarkt ligt en of er wel water uit de kraan komt, is het goed om te kijken hoe er aan deze psychologische basisbehoeften kan worden voldaan.
Siderius: "Wanneer iemand werkt voor een werkgever en de inhoud van het werk wekt geen passie op en hij dit doet met mensen die hem niet liggen, is er een probleem. Het loswrikken uit zulke patronen kan tamelijk moeizaam zijn omdat u binnen deze baan niet altijd de keuzevrijheid heeft om hiervoor te zorgen. Hierdoor zijn competentie, autonomie en verbondenheid afwezig, wat leidt tot een lagere mentale gezondheid."
Millinnials hebben meer vertrouwen in zichzelf dan in een werkgever voor het creëren van de juiste werkomstandigheden. Er is een grote toename in mensen die als zzp’er of freelancer werken onder deze groep. Bij generatie Z is de trend nog groter, dus dit effect zal de komende jaren alleen maar toenemen. Deze zelfgecreëerde baan moet vervolgens ergens worden uitgeoefend en waar kan dat beter dan een plek die hier speciaal voor is ingericht?
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter uw zzp boekhou...  |   | 
6-06-2019
 | 
12:30 uur
Naast de onderlinge samenwerking, het netwerken en het persoonlijke contact is er ook een prijs-issue.

De markt vraagt meer en meer naar flexiblele arbeid en om als zzp'er een heel groot pand voor jezelf te huren is onzin en als je het al doet moet je het doorberekenen in je prijs.

En omdat de concurrentie onder ZZP'ers moordend is moet die juist vooral op de kosten besparen.

Bedrijven en onroerend goed bezitters springen hier goed op in, er valt wat te verdienen aan de behoefte van voornamelijk millennials.

Het is veelal een win-win-situatie.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken