Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 mei 2019
 

Creatieve manieren voor hotels om drie P's te verbeteren

 
 

Tips voor een goede balans tussen People, Planet en Profit

In het afgelopen decennium heeft milieuduurzaamheid zich ontwikkeld van een hype tot een belangrijke vereiste van de consument. 44 procent van de babyboomers en 42 procent van Generatie X noemt zichzelf milieuactivist.

66 procent van de millennials is zelfs bereid meer te betalen voor (reis)diensten die een positieve impact hebben op het milieu. Hotels die hun ecologische voetafdruk verkleinen, maken zichzelf aantrekkelijker voor reizigers en verlagen tegelijkertijd kosten. LG geeft hoteleigenaren een aantal tips:

Verminder e-waste
Recyclen is de meest zichtbare tactiek voor gasten. Begin met het instellen van papier-, glas-, metaal- en kunststofrecycling in het gehele hotel, doneer voedsel dat overblijft aan voedselbanken of laat het verwerken tot compost. Simpele, maar impactvolle initiatieven.
Een grotere zorg is echter het elektronische afval (e-waste). E-waste is een van de snelst groeiende afvalstromen en zorgt voor vervuiling van water, lucht én bodem. Hotels kunnen hier nog flink op besparen.

Vijfsterren bijenhotel
Of hotels nu omringd zijn door hectaren groen of drukke woonwijken, elk hotel kan zijn omgeving zowel duurzaam als mooi maken. Zo zijn er bijvoorbeeld droogtebestendige planten die minder behoefte hebben aan water, maar nog steeds oogverblindend zijn. Gebruik natuurlijke ongediertebestrijding in plaats van chemische middelen. Dit kan variëren van sprays van eucalyptus tot insectenafstotende planten zoals goudsbloemen of lavendel. En wat denkt u van bijenhotels? Steeds meer trendy stadshotels zetten ongebruikte dakoppervlak in voor deze bijzondere verblijfplaats. Hierdoor wordt niet alleen de bedreigde bij geholpen, maar het levert ook nog eens overheerlijke honing voor de gasten op.

Schakel over op sleutelkaarten
Er zijn ook veel simpele aanpassingen die hotels kunnen doorvoeren om energie te besparen. Ledlampen en tl-verlichting kunnen de gewenste helderheid geven met een veel lagere kilowattbehoefte, maar ook grote apparaten zoals koelkasten en tv’s kunnen energiezuiniger zijn. Gebruik sleutelkaarten die gekoppeld zijn aan verlichting en temperatuurregeling, zodat apparaten worden uitgeschakeld op het moment dat de gasten hun kamer verlaten.
Naast het verlagen van energieverbruik, is het ook mogelijk om naast traditionele energiebronnen duurzame energie in te zetten. Zelfs de kleinste daken bieden ruimte voor enkele zonnepanelen – naast het bijenhotel natuurlijk!

Papierloos werken
Het belangrijkste dat hotels met papier kunnen doen, is het gebruik ervan verminderen. Er zijn tal van systemen die dit mogelijk maken. Zo kunnen hotels gemakkelijk met gasten communiceren dankzij het LG Pro:Centric Direct content managementsysteem. De televisie voorziet naast entertainment ook in lokale informatie en een individueel berichtensysteem. Losse papiertjes met persoonlijke boodschappen zijn zo verleden tijd. Facturen worden per e-mail verzonden en worden enkel afgedrukt op verzoek. Wanneer het noodzakelijk is om papier te gebruiken, zorg dan dat het gemaakt is zonder giftige chemicaliën zoals chloor of kwik en dat het gecertificeerd is door de Forest Stewardship Council (FSC).

Levendig visitekaartje
Een laatste tip, maar zeker niet de minst belangrijke is om voldoende aandacht te besteden aan het personeel. Zij zijn tenslotte het belangrijkste contactpunt tussen gast en hotel. Werknemers bepalen voor een groot deel het gevoel van de klant en het imago van het hotel. Als het personeel uitstraalt dat milieu hoog in het vaandel staat, zal de gast dit ook onthouden. Hier is een beetje ondersteuning vanuit het management voor nodig, maar deze groep heeft een grote invloed op de duurzame groei van het hotel.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken