Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 mei 2019
 

Grote onwetendheid onder mkb-werkgevers over zorgplicht voor medewerkers

 
 

Werkgever verplicht goede regeling te treffen na bedrijfsongeval

Veel werkgevers zijn in het geval van schade bij een ongeval met medewerkers niet op de hoogte van hun wettelijke zorgplicht, blijkt uit onderzoek van Ipsos en Centraal Beheer onder mkb-ondernemers. Werkgevers denken dat zij met hun algemene bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering medewerkers schadeloosstellen, terwijl dit lang niet altijd het geval is.

De onwetendheid onder werkgevers over welke situaties onder hun zorgplicht vallen, is groot. Zo weet 53 procent niet dat er ook een zorgplicht is voor een medewerker die thuiswerkt. Ook is slechts de helft van de ondernemers op de hoogte dat tijdelijke medewerkers, zoals stagiaires en uitzendkrachten, ook onder de zorgplicht van de werkgever vallen. 48 procent geeft aan wel regelmatig tijdelijke medewerkers in te zetten. Verder vindt 57 procent van de mkb-ondernemers het belangrijk om een goede regeling te treffen voor zijn medewerkers.
 
Zorgplicht bij bedrijfsongevallen
Werkgevers hebben een wettelijke zorgplicht om een goede regeling voor hun medewerkers te treffen in het geval van schade bij een ongeval. Zelfs als hij er alles aan heeft gedaan om een veilige werkomgeving te creëren, is hij in veel gevallen toch verantwoordelijk voor de financiële gevolgen. Slechts 26 procent van de ondervraagde werkgevers is hiervan op de hoogte.
 
Schuldvraag
Bij het beoordelen van de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kijkt de verzekeraar naar de juridische schuldvraag. Hierbij is het lang niet altijd zo dat een werkgever juridisch aansprakelijk is. "Het vaststellen van de juridische aansprakelijkheid is vaak erg lastig en kan lang duren," vertelt Jack Hommel, directeur Bedrijven van Centraal Beheer. "Dit kan vervelende situaties opleveren tussen werkgever en medewerker. We zien dan dat de medewerker moet opdraaien voor de schade van het bedrijfsongeval of dat de werkgever zelf een (financiële) regeling moet treffen.’ Uit het onderzoek blijkt dat 67 procent van de werkgevers alleen een financiële vergoeding wil bieden bij een ongeval buiten de werkvloer als het bedrijf juridisch aansprakelijk is. 37 procent van de respondenten vindt dat hij een vergoeding moet geven bij een ongeval bij het thuiswerken. Ook bij schade door ongevallen tijdens dienstritten of klantbezoeken vindt het merendeel van de respondenten dat zij een vergoeding dienen te geven aan de medewerker."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken