Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 mei 2019
 

Hoe uitbesteding van facility management voordeel oplevert in het MKB

 
 

Uitbesteden facility management ontzorgt ook MKB'er

Over het uitbesteden van facilitaire dienstverlening bestaan vele misverstanden. Het zou niet alleen duur zijn, maar ook uitsluitend interessant voor grote bedrijven en daarbij ook nog eens bestaande banen overbodig maken. Niets is echter minder waar.

Elk bedrijf met minder dan 250 medewerkers behoort tot het MKB. Dat zijn er nogal wat. Om precies te zijn: 99 procent van de Nederlandse ondernemingen hoort hierbij. Gek dus eigenlijk, dat maar een heel klein deel van deze enorme groep ondernemers zijn facility management uitbesteedt. Nog maar al te vaak wordt er gedacht dat een organisatie te klein is voor uitbesteding, terwijl het zoveel voor een bedrijf kan doen. Waarom zou u als MKB’er voor een facilitypartner kiezen? Herman Spoelstra, Senior Business Consultant bij HEYDAY geeft vier redenen.

Ontzorging
In menig bedrijf is geen ruimte voor een facilitaire afdeling. Zo komen de bijbehorende taken al snel bij de werknemers terecht die het ‘erbij’ doen. Dat klinkt handig, maar dit leidt in de praktijk alleen maar af van hun primaire taken. Door zulke klussen uit te besteden, al dan niet in regelmatige vorm, kunnen je medewerkers zich weer focussen op hun kerntaken en kunnen de specialisten de klus op een sneller tempo en hoger niveau klaren.
Dit leidt niet alleen tot een stijging in efficiency en besparing, maar ook tot meer tevredenheid onder je personeel. Daarbij ben je gegarandeerd van continuïteit in het werk, ook in tijden van vakantie en ziekte. De wetenschap dat voor elke facilityklus wel een oplossing is, geeft niet alleen rust op de werkvloer, maar ook bij u als ondernemer.

Flexibiliteit
Het uitbesteden van facility management werd lange tijd geassocieerd met grote ondernemingen waar de gehele facilitaire organisatie door een derde partij werd overgenomen. Maar dankzij single-service outsourcing kunt u
 als bedrijf ook kiezen voor slechts een tak van de facilitysport, zoals schoonmaak of catering, die u wilt uitbesteden. Een tussenvorm tussen het hele pakket aan facility management en single services, is multi-services. Hierbij kiest u voor een bepaald aantal diensten. Door dit zelf in te vullen en vervolgens bij een partij neer te leggen, hoeft u niet elke facilitaire dienst afzonderlijk uit te besteden aan specifieke leveranciers.
Doordat u al deze verschillende leveranciers niet zelf hoeft te managen, bespaart u veel tijd – en frustratie. Nooit meer leveranciers controleren, losse facturen beoordelen en betalen, contracten aanpassen en uitonderhandelen. Wel zo overzichtelijk.

Inzicht in de kosten
Een organisatie met 250 medewerkers geeft al snel zo’n 750.000 euro uit aan facilitaire diensten. Door uitbesteding valt direct winst te behalen – en dat met behoud of zelfs een toename van de kwaliteit van de dienstverlening. Het volledig, oftewel integraal, uitbesteden van de facilitaire dienstverlening heeft de onterechte reputatie een model te zijn waarmee marges gestapeld worden. Uitbesteding is juist erg inzichtelijk, doordat facturen met de kosten van de uitvoerende partij rechtstreeks worden doorgestuurd – zonder bijkomende marges of andere trucjes.
De vergoeding aan de tussenpartij wordt voor een vast bedrag maandelijks gefactureerd. Ook dat is van tevoren duidelijk, zodat er geen verrassingen kunnen ontstaan. Bovendien worden er afspraken gemaakt over de te behalen doelen, zoals kostenbesparing of meer tevredenheid. Wanneer deze worden behaald, en in het beste geval: overtroffen, wordt dat op transparante wijze gecommuniceerd en wordt er bepaald hoe dit overschot zal worden ingezet. Dit kan omzetgroei betekenen, maar ook een investering in zaken waar nog verbetering valt te behalen, zoals takken in het facility management die nog zijn blijven liggen. Alles naar eigen inzicht. Zo heeft u als MKB-bedrijf meteen inzicht in welke kosten er allemaal onder facility management vallen, of deze marktconform zijn en welke besparingen er mogelijk zijn. Bij een facilitaire spend van zo’n  miljoen euro kan dit al snel oplopen tot een besparing van vijftien procent.

Professionalisering
Het spreekt voor zich dat wanneer een bedrijf dat gespecialiseerd is in facility management taken overneemt, er ook een professionaliseringsslag plaatsvindt. Enerzijds worden de taken die nu door derden worden uitgevoerd beter gedaan, anderzijds kunnen uw medewerkers zich weer richten op hun eigen taken en zich zo meer verdiepen en verbeteren. Dit leidt tot zowel meer tevredenheid aan klantzijde als bij medewerkers. De werkomgeving wordt immers prettiger, gezonder en veiliger.
Een andere bijkomstigheid van een dergelijke vorm van professionalisering is de data die een leverancier verzamelt; zo wordt langzaam maar zeker inzichtelijk wat er in een pand gebeurt en kunnen verbanden worden gelegd en problemen worden gesignaleerd. Zo kunnen efficiencyslagen worden gemaakt door problemen op te lossen en bottlenecks aan te pakken. Bovendien is een specialist altijd op zoek naar innovaties in zijn vakgebied: daar plukt u als bedrijf mooi de vruchten van.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken