Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 april 2019
 

Net gestort salaris leidt bij vrouwen sneller tot spontane aankoop dan bij mannen

 
 

Consument zoekt excuus om te gaan shoppen

Vrouwen doen sneller een spontane aankoop wanneer het salaris net gestort is dan mannen. 27 procent van de vrouwen geeft dit aan, tegenover 22 procent bij de mannen. Dit is een van de uitkomsten van de Emotional Shopping Index van Klarna.

In dit onderzoek is er ingezoomd op de aanleidingen waardoor mensen gaan shoppen. 59 procent van de mannen en 53 procent van de vrouwen koopt bijvoorbeeld meteen een nieuw huishoudelijk apparaat wanneer er een kapot gaat.
 
De top vijf aanleidingen voor een spontane aankoop
Dit zijn de vijf meest genoemde redenen waarom consumenten spontaan een aankoop doen:
1. Er is een korting of aanbieding beschikbaar (62 procent)
2. Er kan snel en simpel een aankoop geplaatst worden (33 procent)
3. Het salaris is net gestort (24 procent)
4. Als beloning (23 procent)
5. Enthousiasme door afbeeldingen op de website (22 procent)
 
Een excuus om te shoppen
Achttien procent van de consumenten zegt dat zij vaak een excuus zoeken om te gaan shoppen. Een seizoenswisseling biedt al zo’n excuus: 28 procent van de Nederlanders ziet het begin van een nieuw seizoen bijvoorbeeld als aanleiding om producten te kopen voor huis of tuin.
 
Wat weerhoudt mensen om te shoppen
Naast aanleidingen die ervoor zorgen dat consumenten gaan winkelen, heeft Klarna ook onderzoek gedaan naar factoren die mensen er juist van weerhouden om te winkelen. Te hoge bezorgkosten de grootste drempel. 56 procent van de Nederlandse mannen en 71 procent van de vrouwen geeft aan dat te hoge bezorgkosten ervoor zorgen dat ze een online aankoop niet afronden. Op de tweede plek van factoren die consumenten remmen staat de betrouwbaarheid van de website (44 procent), gevolgd door een lange bezorgtijd (32 procent) en de gewoonte om eerst prijzen te vergelijken voordat het tot een aankoop komt (32 procent).
 
Van aandacht tot actie
Wilko Klaassen, General Manager BeNeFra van Klarna: "Het is voor een retailer van belang om te doorgronden waar klanten in een (web)winkel naar op zoek zijn om hen het beste van dienst te kunnen zijn. Wanneer u de redenen begrijpt die consumenten hebben om te gaan winkelen én de redenen die ze juist weerhoudt van shoppen, kunt u daar met een smoooth user experience op inspelen. Veel retailers hanteren bijvoorbeeld hoge verzendkosten omdat ze retouren willen voorkomen. Maar te hoge bezorgkosten zorgen er tegelijkertijd voor dat consumenten in eerste instantie al geen bestelling plaatsen."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Koen van der Donk  |   | 
29-04-2019
 | 
09:49 uur
Het segment waar wij in verkopen komen spontane aankopen nauwelijks voor. Wel heel interessant wat de psychische factoren achter spontane aankopen zijn.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken