Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 april 2019
 

Transport en logistiek: arbeidsmarktkrapte houdt aan

 
 

Meer omzet stuwt krapte

De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft (zeer) krap,  ondanks dat het aantal openstaande vacatures vrachtwagenchauffeurs iets afneemt. Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.
 
Omzetgroei houdt aan
Sectorinstituut Transport en Logistiek: "De omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening houdt aan. De sector groeit en telt inmiddels ruim 150.000 werknemers. Faillissementen zijn stabiel op een laag niveau. Ondernemers verwachten komende maanden wel een afname van omzet en bedrijvigheid. Het aantal openstaande vacatures blijft op een hoog niveau en de arbeidsmarkt is krap. Veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek.
 
Meer arbeidsmarktontwikkelingen
In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:
 
·          Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt nu negentien kwartalen op rij. In de sector werken inmiddels ruim 150.000 werknemers.
 
·          De instroom werknemers in de sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
 
·          De uitstroom van chauffeurs neemt toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.
 
·          Het aandeel oproepkrachten neemt toe onder niet-chauffeurs maar is stabiel onder chauffeurs.
 
·          Het aandeel parttimers stijgt.
 
·          De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,8 jaar).
 
·          De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt verder (43,4 jaar).
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken