Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 april 2019
 

Weet u precies welke zakelijke abonnementen u hebt?

 
 

Hebt u onnodige zakelijke uitgaven door abonnementen?

Vorige week was er opvallend nieuws, namelijk dat volgens voorlichtingsinstituut Nibud Nederlanders het aantal abonnementen dat ze hebben erg onderschatten. Het bedrag dat mensen kwijt zijn aan vaste lasten neemt steeds meer toe. Onnodige abonnementen opzeggen zou mensen dus financieel iets meer lucht kunnen geven.

Hoe zit dat eigenlijk met de zakelijke abonnementen van uw onderneming? Hebt u onnodige zakelijke uitgaven door abonnementen? Maarten Koolen van Jump Legal vertelt meer over zakelijke abonnementen en geeft tips voor bijvoorbeeld het opzeggen ervan.
 
Ook meer zakelijke abonnementen dan gedacht?
Het zou Koolen niet verbazen als ook ondernemers meer zakelijke abonnementen hebben lopen dan gedacht. "Het hoeft niet altijd om grote bedragen te gaan. Maar ook juist maandelijks een klein bedrag, zorgt jaarlijks voor een aardige kostenpost en dus verlaging van de nettowinst. Soms denken mensen dat ze een tijdelijk contract voor iets afsluiten, maar blijkt deze na afloop van de contractperiode stilzwijgend verlengd te worden. Zeker in een uitgebreide boekhouding met meerdere rekeningen kunnen er iedere keer bedragen worden afgeschreven waar niet op gelet wordt. Dat is zonde, omdat het om onnodige kosten gaat."
 
Overzicht in abonnementen
Volgens Koolen is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de lopende abonnementen. "Zorg dus in uw boekhouding voor een apart overzicht van alle abonnementen die zijn afgesloten. Helemaal gemakkelijk is het om gelijk de kosten en de abonnementsduur erbij te vermelden, en de opzegtermijn. Bewaar ook altijd de contracten die bij de abonnementen horen goed. Zo kunt u gelijk de voorwaarden opzoeken mocht dat nodig zijn, en kunt u ook beter inschatten met welke kosten u te maken hebt."
 
Welke zakelijke abonnementen hebt u?
De meest afgesloten abonnementen bij particulieren zijn combinatiepakketten met internet, tv en telefoon en die van een mobiele telefoon. Koolen: "Telecom speelt ook binnen veel ondernemingen een belangrijke rol. Er zijn niet veel ondernemers meer die werken zonder mobiele telefoon en internet. Maar het is jammer als er een contract onnodig verlengd wordt, terwijl er geen gebruik meer van het product of de dienst wordt gemaakt. Daarnaast sluiten ondernemers nog veel meer zakelijke abonnementen of contracten af. Bijvoorbeeld voor onderhoud van machines, schoonmaak, tankpassen, verzekeringen van medewerkers of het bedrijfspand, softwarepakketten voor orders en boekhouding en hosting van de website."
 
Opzeggen van een zakelijk contact
Koolen geeft enkele tips voor het opzeggen van zakelijke abonnementen. "Het heeft de voorkeur om dit door middel van een aangetekende brief of e-mail te doen, zodat u altijd bewijs hebt voor de opzegging van uw kant. Vermeld duidelijk om welk product of welke dienst het gaat, en per wanneer u op wil zeggen. Opzeggen hoeft niet veel tijd te kosten, want er zijn online voor veel abonnementen en contracten standaard opzegbrieven te vinden die u maar op enkele punten hoeft aan te passen aan uw specifieke situatie."
 
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken