Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 april 2019
 

Uw eigen horecazaak starten: vijf tips

 
 

Waar moet u aan denken als u een horecazaak start?

Een mooi restaurant of café dat helemaal ingericht is naar uw smaak, en waar mensen kunnen genieten van heerlijk eten en drinken. Is het starten van uw eigen horecazaak ook iets waar u al lang over droomt? Het is nu de perfecte tijd om de sprong te wagen.

Er is nog steeds sprake van leegstand van bedrijfspanden, en mensen eten en drinken steeds vaker buiten de deur. Maar waar moet u allemaal aan denken? Paul van Gessel van Gastrodeals.nl geeft u vijf tips.
 
Onderscheid uw horecazaak van de concurrentie
Het aantal horecazaken is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Volgens Van Gessel is het dus belangrijk u te onderscheiden van de concurrentie. "Dit is op verschillende manieren mogelijk. Bijvoorbeeld door een bijzondere locatie, een specifieke doelgroep of een vernieuwend concept." Hij raadt aan dit vooraf allemaal te bepalen in een ondernemersplan, zodat u uw doel duidelijk voor ogen hebt.
 
Check het bestemmingsplan en regel de juiste vergunningen
Hoewel u mogelijk de perfecte locatie al op het oog hebt, en uw horecazaak in uw hoofd echt vormen begint aan te nemen, kan het zijn dat wet- en regelgeving u belemmeren. Van Gessel: "Allereerst is het belangrijk om te weten of het pand wel een horecabestemming heeft, of het bestemmingsplan gewijzigd kan worden en of de gemeente geen andere plannen heeft op langere termijn. Daarnaast is het goed om uit te zoeken of er een bouwvergunning voor een eventuele verbouwing geregeld moet worden. En vergeet u de benodigde vergunningen niet, zoals de omgevingsvergunning brandveilig gebruiken, een exploitatievergunning, drank- en horecavergunning en eventuele terrasvergunning?"
 
Regel personeel en apparatuur
Een soepele gang van zaken is in de horeca grotendeels afhankelijk van het personeel en de apparatuur. Van Gessel: "Deze bepalen sterk de klantervaring, en dus of de klant nog eens zal terugkomen. Medewerkers moeten weten wat hun werkzaamheden zijn en hoe ze klanten tevreden kunnen stellen. Apparaten van goede kwaliteit dragen bij aan lekker eten en drinken. Daarnaast zal de efficiëntie erdoor verbeteren, waardoor u op de langere termijn meer rendement kunt behalen."
 
Breng uw horecazaak onder de aandacht
Van Gessel erkent dat een café of restaurant er nog zo mooi uit kan zien en goed eten kan serveren, maar dat klanten niet zullen komen als ze niet weten van het bestaan van de zaak. Van Gessel: "Investeer dus in een goed marketingplan. Maak een aantrekkelijke website, maak een Facebook-pagina aan en laat posters of flyers drukken." Hij vult hier nog bij aan dat vaak een grote opening direct een hoop mensen trekt.
 
Bedenk hoe u uw administratie wil regelen
Bij een eigen horecazaak komt een hoop administratie kijken. Van Gessel: "Denk al tijdens de oriënterende fase na over hoe u het betalingsverkeer wil regelen. Bijvoorbeeld door middel van een of meerdere mobiele pinapparaten en een zakelijke rekening. En gaat u de boekhouding zelf uitvoeren, of besteed u dit liever uit zodat u meer tijd hebt voor uw onderneming?
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peterzzp boekhouding  |   | 
21-04-2019
 | 
11:44 uur
De boekhouding van een horecazaak is wat complexer dan de standaard boekhouding van een zzp' er.

Je hebt ook te maken met winstmarges, bederf, eigen gebruik en drankjes die je evt. weggeeft- representatiekosten.

Het is raadzaam om elk kwartaal naar een boekhouder te gaan die niet de boekhouding verzorgt maar ook de winstmarges in de gaten houdt.
Deurmat  |   | 
24-04-2019
 | 
12:44 uur
Even een tip om je zaak onder de aandacht te brengen. Je kunt je natuurlijk ook onderscheiden door een deurmat te kopen. Niet zomaar een deurmat natuurlijk maar een gepersonaliseerde. Ook wel een logomat genoemd.

Een deurmat met logo komt professioneel over bij je klanten en zorgt ook nog eens voor een schone en droge vloer.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken