Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 april 2019
 

Vier op de tien werknemers missen werkgever die uitlegt waar bedrijf heen gaat

 
 

Werknemers hebben steeds hogere verwachtingen van werkgevers

Vier op de tien werknemers zegt een werkgever te hebben die niet goed uitlegt waar het bedrijf heengaat. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van FYNCH. Ook blijkt dat werknemers steeds meer van hun werkgever verwachten.

Volgens Marco Frijhoff, medeoprichter van FYNCH, hebben organisaties die de kwalitatieve richting (de ‘why’) intern goed weten te communiceren, een voorsprong op hun concurrentie. Daarom deelt hij daarvoor vier tips.
 
Steeds hogere verwachtingen van managers
Werknemers lijken steeds meer van hun leidinggevende te verwachten. Acht op de tien werknemers verwacht dat zijn manager een plek creëert waar ruimte is voor ontwikkeling. Dat lijkt in de praktijk nog een uitdaging: een op de drie Nederlanders heeft volgens onderzoek een werkgever die niet genoeg oog heeft voor de volle potentie van de werknemer of voor diens werk-privé balans.
 
"Ik denk dat het terecht is dat werknemers een plek zoeken waar ze zich kunnen ontwikkelen. Dat betekent echter ook dat ze zelf aan de bel moeten trekken als de realiteit achterblijft bij de verwachtingen. Professionals komen eerder in actie en zijn sneller geneigd om zich te blijven ontwikkelen, als ze zich kunnen vinden in de richting van een organisatie. Los dus ook dat probleem op," aldus Marco Frijhoff.
 
Vier stappen voor een helderdere kernrichting
Frijhoff: "De grote uitdaging is om alle professionals in contact te brengen met het grotere doel van de organisatie. Zo ontstaat er een lerende organisatie, die hongerig, leergierig en ambitieus is. Collega’s durven uitdagingen weer aan te pakken. Elke ondernemer streeft eigenlijk naar zo’n organisatie. Daarom deel ik vier tips voor leidinggevenden om de kernrichting te delen."
 
1: Zoek naar een fundamentele oplossing
Hoe komt het dat de kernrichting niet overal in de organisatie omarmd wordt? Ontleed de verlangens, frustraties en behoeftes van professionals om tot een fundamentele oplossingen te komen. Dat vraagt om een luisterende houding van leidinggevenden.
 
2: Zoek samen naar de kernrichting
Om de richting van de organisatie overal te laten landen, moet je naar een ‘lerende staat’ streven. Het draait om de gezamenlijke zoektocht naar de kernrichting. Dat betekent dat het niet altijd duidelijk is hoe die richting er precies uitziet, dat u niet altijd alle antwoorden hebt, maar dat uw organisatie zoekt én leert.
 
3: Laat kaders niet los
Het gezamenlijk zoeken naar de kernrichting moet geen ruimte bieden voor een complete anarchie. Vergeet niet om kaders te stellen. Coolblue wist in het begin ook niet dat ze ‘alles voor een glimlach doen’, maar verkochten nog steeds elektronica.
 
4: Vertaal de kernrichting naar de dagelijkse operatie
Wat betekent ‘alles voor een glimlach doen’ in de dagelijkse praktijk? Leer professionals om zich te verhouden tot de richting van de organisatie en van daaruit nieuwe oplossingen te zoeken. Juist tijden met zoveel veranderingen vragen om zelfreflectie en begrip van de richting van de organisatie.
 
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken