Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 april 2019
 

Markt commerciële drones groeit naar 38 miljard euro

 
 

Drones vooral ingezet in energiesector, bouw en landbouw

De markt voor commercieel dronegebruik groeit razendsnel. Momenteel is deze branche wereldwijd goed voor een omzet van bijna zestien miljard euro, in 2024 gaat het al om bijna 38 miljard euro. Drones worden nu vooral ingezet in de energiesector, de bouw en de landbouw, sectoren die de komende jaren voorop blijven lopen op dit gebied.

Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau Drone Industry Insights.                                                                      
De volledige resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt op Commercial UAV Expo Europe, die van 8 tot en met 10 april in de RAI Amsterdam plaatsvindt. Dan wordt per land, sector en per toepassing duidelijk hoe de drone-industrie zich heeft ontwikkeld en zich de komende jaren gaat ontwikkelen. De belangrijkste doeleinden waarvoor drones wereldwijd worden gebruikt zijn het maken van luchtfoto’s, inspecties, landmetingen en het in kaart brengen van zaken. Voorbeelden hiervan zijn het inspecteren van infrastructuur, het inmeten van bouwplaatsen en het monitoren van gewassen. Zo zijn drones in staat om ziektes van gewassen aan het licht te brengen.
Groei
Tussen 2018 en 2024 wordt de markt voor commercieel dronegebruik meer dan drie keer zo groot. Volgens CEO en oprichter Kay Wackwitz van Drone Industry Insights zijn er meerdere redenen voor die groei. Ten eerste de toenemende acceptatie van het belang en nut van drones. "De dronetechnologie wordt steeds meer geaccepteerd. De commerciële dronemarkt zit nog in de fase van early adopters, maar gaat spoedig over in een fase van early majority." Dat zijn volgens de innovatietheorie van socioloog Everett Rogers de voorlopers die ervoor zorgen dat het product wordt opgenomen en massaal wordt verkocht. Landen als de Verenigde Staten, Japan, China, maar ook Frankrijk en Duitsland zullen hierbij het voortouw nemen.
Daarnaast spelen allerlei ontwikkelingen in India een rol. Daar gaat het luchtruim op korte termijn openen voor het commercieel gebruik van de onbemande luchtvaartuigen. "Dat opent een grote markt voor zowel fabrikanten als dienstverleners," aldus Wackwitz.
 
Trends
Het onderzoek geeft niet alleen harde cijfers, maar schetst ook allerlei trends. Als voorbeeld noemt Wackwitz drones die worden ingezet om (medische) goederen of mensen te vervoeren. Die gaan een grote vlucht nemen in landen waar geen infrastructuur is of waar het verkeer in dichtbevolkte gebieden compleet vastloopt. "In Rwanda is er een netwerk aangelegd waarbij drones van het ene naar het andere ziekenhuis vliegen met medicijnen. Levensreddende acties dus. In het regenseizoen zijn wegen onbegaanbaar. En in het bergachtige Zwitserland vervoert het bedrijf Matternet bloedmonsters en andere spoedeisende spullen van en naar ziekenhuizen, klinieken en laboratoria."
Als het gaat om transport van mensen wijst Wackwitz op ambitieuze plannen van taxibedrijf Uber. "Onder de noemer Uber Elevate wil het bedrijf hubs bouwen op de belangrijkste verkeersroutes in steden. Het doel is om over één grote hub te beschikken waar per uur tot 1000 starts en landingen kunnen plaatsvinden. Daarvoor zijn partnersteden als Dubai, Singapore, Dallas en Los Angeles uitgekozen, waar het verkeer compleet vastloopt en de urgentie voor alternatieven groot is.

 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken