Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB blijft moeite houden met search automation

Searchmarketing steeds complexer

MKB blijft moeite houden met search automation

1 april 2019 - Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen.

Het gevolg hiervan is dat online marketeers onnodig veel tijd kwijt zijn aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Dit blijkt uit het onderzoek en de whitepaper Search Automation in het MKB’, die brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland, in samenwerking met Google, Microsoft, SDIM, Nochii Online Marketing, Elevate Digital en Storm Digital, vandaag presenteren.
 
Searchmarketing steeds complexer
In de afgelopen jaren is het aantal functies binnen online-marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook diverse technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de sector hebben brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland een enquête gehouden onder ruim 50 online marketeers werkzaam in het MKB. Aan de respondenten is onder meer gevraagd of hun searchwerkzaamheden worden geautomatiseerd en wat de grootste belemmeringen zijn om daarmee te starten.
Ruim 40 procent van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt te starten met automatiseren. Bijna 30 procent noemt budgetrisico’s en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes (22 procent) speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen (elf procent). Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.
 
Gebrek aan kennis en tooling in het MKB
Gina van den Bogaard, voorzitter van de Taskforce Search van IAB Nederland: "In een ideale wereld zijn veel searchmarketingactiviteiten deels of zelfs volledig geautomatiseerd. Om searchmarketing te kunnen automatiseren is wel de juiste technische kennis en tooling nodig. Uit de enquête komt echter naar voren dat het gebrek aan kennis en tooling, naast budget en tijd, de meest genoemde reden is om niet te starten met het automatiseren van searchmarketing. En dat is zonde, aangezien juist het slim inzetten van search automation tijd en geld kan besparen. De procesverandering die vereist is voor automation is aanvankelijk een tijdsinvestering, maar die is vaak snel terugverdiend."
 
Onderzoeksresultaten omgezet in concreet advies
Pieter Borst, voorzitter DDMA Commissie Search: "Na het analyseren van de onderzoeksresultaten, hebben we deze cijfers omgezet in concrete adviezen om MKB’ers te helpen de juiste keuzes te maken bij het automatiseren van hun paid-searchwerkzaamheden. De in de whitepaper aangereikte oplossingen vereisen slechts een beperkte tijdsinvestering, zijn veelal gratis te gebruiken en helpen niet alleen om tijd te besparen, maar ook om de prestaties van campagnes op een slimme manier te verbeteren."
Download hier de volledige whitepaper.
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

SDIM online marketing

2-04-2019 09:40  |  

Bedankt voor het delen!

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.