Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 maart 2019
 

E-commerce: hoe trekt u nieuwe klanten aan?

 
 

Welke e/commerce strategie werkt voor u?

Om zich van andere e-commercewebsites te onderscheiden moet een online verkoper een precieze e-marketingstrategie ontwikkelen. Maar welke hulpmiddelen heeft e-commerce tot zijn beschikking?

Mike Vandenhooft, CVO (Chief Visionary Officer) van Newpharma, beschrijft als ervaringsdeskundige de verschillende methoden die elk bedrijf kan gebruiken om talrijke klanten aan te trekken.
In tegenstelling tot de traditionele handel biedt e-commerce het geweldige voordeel dat u bijna alles kunt meten, en dus ook kunt nagaan waar elke klant vandaan komt. Daardoor kunt u uw klantenwervingskanalen optimaliseren. Er zijn in het algemeen een aantal grote constanten in die wervingskanalen. Hier vindt u een overzicht van de meest bekende technieken; sommige zijn doeltreffend voor een e-commerce onderneming, andere niet.

Verwijzingen via zoekmachines: doeltreffend
Internetgebruikers beginnen hun onlinebezoek bijna dagelijks door te zoeken in een zoekmachine. Google is zeker de populairste, maar er bestaat ook Bing van Microsoft, die het overige kleine percentage zoekopdrachten vertegenwoordigt. U kunt internetgebruikers die iets online zoeken bereiken door sleutelwoorden te kopen (dat wordt betaalde verwijzing genoemd) op Google Ads of Bing. U hebt er voldoende budget maar vooral een team met een goede kennis van zaken voor nodig, want betaalde sleutelwoorden die slecht worden beheerd kosten uiteindelijk veel geld. Het kan daarnaast ook op een "natuurlijke" manier gebeuren (natuurlijke verwijzing). Deze methode is voordelig omdat de zoekmachines niet betaald moeten worden, maar u moet wel werk steken in de optimalisatie van uw website. Die moet zo ingesteld worden dat ze sterk aanwezig is in de zoekresultaten van Google of Bing. Daarom is het belangrijk de inhoud van uw website goed te beheren. De site moet ook uitgebreid, up-to-date en bekend zijn en relevante sleutelwoorden bevatten. Zoekmachines gaan ervan uit dat een populaire website de bezoekers meer interesseert. Een bekende website die veel links op andere websites heeft, heeft meer kans om in de zoekresultaten te stijgen. Natuurlijk moeten de informatici achter een e-commercewebsite er ook voor zorgen dat de zoekrobots hun werk goed kunnen doen.

Sociale media: doeltreffend voor sommigen
Vandaag vinden velen dat het niet meer mogelijk is online te bestaan zonder aanwezig te zijn op sociale media. Een brandpage of een bedrijfspagina lijkt een must have. Om de inhoud ervan aan te maken en te beheren hebt u echter een bepaald budget nodig. U moet ook rekening houden met het feit dat Facebook en Twitter de inhoud van merken niet genoeg naar voren brengen: slechts een heel klein deel van de "fans" of "followers" krijgt de inhoud op een natuurlijke manier te zien. U moet meestal een budget beschikbaar stellen om de inhoud te sponsoren en een specifiek publiek te bereiken. Om eerlijk te zijn: voor e-commerces werkt het of werkt het niet. Het hangt sterk af van de sector waarin de e-commercewebsite actief is. Voor mode of privéverkoop werkt het bijvoorbeeld goed, terwijl dat voor online apotheken minder het geval is.

Een blog: niet gemakkelijk
Een blog starten om bezoekers naar een e-commercewebsite te lokken, het kan werken: eerst trekt u surfers aan met blogartikels en daarna verwijst u ze door naar aankooppagina’s. Deze strategie is echter niet zo eenvoudig: de blog moet veel bezoekers krijgen om een echte impact te hebben. En om veel bezoekers te krijgen, moet de blog veel mensen kunnen bereiken… en dus hoog scoren in de zoekresultaten . Het is een beetje zoals een slang die in zijn eigen staart bijt. Maar als u erin slaagt een goede referentieblog op te starten, is de impact ervan enorm.

Banners: niet erg doeltreffend voor de verkoop
Reclame in de vorm van banners op veelbezochte websites kunnen de verkoop van een e-commercewebsite meestal niet bevorderen. Banners moeten worden gebruikt om de bekendheid van een merk te verzekeren of als u een return on investment hoopt te krijgen. We stellen namelijk vast dat de klantconversie via banners in veel gevallen niet goed is. Het is beter om deze techniek in een tweede fase te gebruiken, wanneer de website al goed werkt en al enige bekendheid geniet. Anders dreigt het  een financiële opdoffer te worden.

Een newsletter: om klanten te binden
Mails versturen werkt altijd goed. Ze maken het mogelijk om contact te houden met de klanten en prospecten. Infoberichten, wedstrijden en enquêtes zijn een middel om de klanten weer aan het bestaan van uw bedrijf te herinneren. U kunt zo ook specifieke aanbiedingen (promoties en voordelen) naar uw publiek verzenden. En dat werkt vrij goed. Maar daarvoor moet u een goede databank van e-mailadressen hebben. Er bestaan veel hulpmiddelen om uw databanken met e-mailadressen te beheren. Pas echter op: de wettelijke voorwaarden om de e-mailadressen van internetgebruikers te krijgen en te beheren moeten correct nageleefd worden.

Flyers bij partners
Een e-commerce kan ook de traditionele methodes blijven gebruiken. Een techniek die goed werkt om klanten aan te trekken, is flyers (inderdaad, papieren flyers) printen met een promotie, een aanbieding of een voordeel en deze in de pakketten van e-commercepartners toevoegen. Stel dat u beautyproducten online verkoopt: waarom zou u uw flyers (met een eventuele korting of aanbieding) dan niet uitdelen aan klanten van een website die vrouwenkleren verkoopt?
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Home  |   | 
29-03-2019
 | 
10:16 uur
Ik mis in dit artikel eigenlijk de meest voor de handliggende methode en eentje die ik zelf het meeste zie bij klanten, namelijk Google AdWords / Shopping. Uiteraard betaal je hier per klik maar dit is de snelste manier om aan je bezoekers te komen, en als je een goed converterende website hebt kan dit de makkelijkste manier om orders binnen te krijgen. SEO is echt wel nog wat pittiger en is meer een marathon, SEA is een sprint.
Storytelling  |   | 
2-04-2019
 | 
12:10 uur
Voornamelijk zou ik de focus op SEO leggen, iets meer geduld nodig, maar op termijn vaak voordeliger.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken