Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 maart 2019
 

Meer dan de helft van facturen te laat betaald

 
 

Zeeuwse bedrijven betalen het snelst

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) zucht onder een slechte betaalmoraal van zijn klanten. Meer dan de helft van alle verzonden facturen in 2018 werd niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van Payt van ruim 1,8 miljoen facturen.

Slechte betalingen zijn een van de belangrijkste redenen van faillissement.

Hoog betaalmoraal in gezondheidszorg
Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, consultancy en onderzoek worden geteisterd door slechte betalers. Bij deze bedrijven is maar liefst vijf procent van de facturen na drie maanden nog niet betaald. Opvallend is dat er juist een hoog betaalmoraal is in de gezondheidszorg. De gemiddelde termijn dat een rekening openstond in 2018 was slechts twintig dagen, dit is aanzienlijk sneller dan in andere sectoren. "Voor een snelle betaling is een kortere betaaltermijn echter niet zaligmakend," zegt Sander Kamstra, directeur van Payt. "Dat geldt voor alle sectoren. Veel debiteuren laten het aankomen op de tweede of derde herinnering. Bijna vijf procent betaalt pas na de laatste herinnering en ruim één procent van de facturen gaat een incassotraject in."

Betaaltermijn van veertien dagen maakt weinig uit
Opmerkelijk is dat facturen met een betaaltermijn van veertien dagen slechts één week sneller worden betaald dan die met een termijn van 30 dagen. Eerstgenoemde rekeningen staan gemiddeld iets meer dan 25 dagen open; facturen met een betaaltermijn van 30 dagen worden gemiddeld na iets meer dan 32 dagen betaald. Kamstra: "Debiteuren hanteren hun eigen interne betaaltermijn en kijken niet naar het aantal dagen dat op de factuur staat vermeld." Wat verder opvalt: bedrijven die een iDeal-betaallink meesturen bij een betaaltermijn van veertien dagen, krijgen gemiddeld al na zestien dagen betaald; negen dagen eerder dan zonder iDeal-link.

Noord-Brabant: lang wachten op geld
Als u een goede cashflow wilt als bedrijf, kunt u het beste klanten zoeken in Zeeland. Daar staan facturen gemiddeld 26 dagen uit. In Noord-Brabant moeten organisaties het langst wachten op hun geld: 31 dagen. Ook in Friesland is de periode dat een factuur uitstaat lang, met 30 dagen. Utrecht zit met 28 dagen precies in het midden. "Of een factuur lang uitstaat of niet, heeft ook te maken met de incasso-inspanningen die een bedrijf onderneemt," zegt Kamstra. "Hoe meer u er bovenop zit, hoe eerder de rekeningen worden betaald. Wat dat betreft kunnen we in heel Nederland nog een slag slaan."
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
.peter zzpboekhouding.  |   | 
24-03-2019
 | 
19:35 uur
Talloze zzpí ers kampen ermee. Debiteuren die laat, te laat of soms helemaal niet betalen.

Als pleister op de wonde mag hij wel de BTW weer terugvorderen. In het verleden moest u een verzoek indienen bij de Belastingdienst.


Sinds 2018 hoeft dat niet meer.

Na een jaar wachten mag u de afgedragen btw over deze vordering kunt terugvragen in uw reguliere btw-aangifte.
.peter zzpboekhouding.  |   | 
24-03-2019
 | 
19:36 uur
Talloze zzpí ers kampen ermee. Debiteuren die laat, te laat of soms helemaal niet betalen.

Als pleister op de wonde mag hij wel de BTW weer terugvorderen. In het verleden moest u een verzoek indienen bij de Belastingdienst.


Sinds 2018 hoeft dat niet meer.

Na een jaar wachten mag u de afgedragen btw over deze vordering kunt terugvragen in uw reguliere btw-aangifte.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken