Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 maart 2019
 

Meer dan de helft van facturen te laat betaald

 
 

Zeeuwse bedrijven betalen het snelst

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) zucht onder een slechte betaalmoraal van zijn klanten. Meer dan de helft van alle verzonden facturen in 2018 werd niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van Payt van ruim 1,8 miljoen facturen.

Slechte betalingen zijn een van de belangrijkste redenen van faillissement.

Hoog betaalmoraal in gezondheidszorg
Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, consultancy en onderzoek worden geteisterd door slechte betalers. Bij deze bedrijven is maar liefst vijf procent van de facturen na drie maanden nog niet betaald. Opvallend is dat er juist een hoog betaalmoraal is in de gezondheidszorg. De gemiddelde termijn dat een rekening openstond in 2018 was slechts twintig dagen, dit is aanzienlijk sneller dan in andere sectoren. "Voor een snelle betaling is een kortere betaaltermijn echter niet zaligmakend," zegt Sander Kamstra, directeur van Payt. "Dat geldt voor alle sectoren. Veel debiteuren laten het aankomen op de tweede of derde herinnering. Bijna vijf procent betaalt pas na de laatste herinnering en ruim één procent van de facturen gaat een incassotraject in."

Betaaltermijn van veertien dagen maakt weinig uit
Opmerkelijk is dat facturen met een betaaltermijn van veertien dagen slechts één week sneller worden betaald dan die met een termijn van 30 dagen. Eerstgenoemde rekeningen staan gemiddeld iets meer dan 25 dagen open; facturen met een betaaltermijn van 30 dagen worden gemiddeld na iets meer dan 32 dagen betaald. Kamstra: "Debiteuren hanteren hun eigen interne betaaltermijn en kijken niet naar het aantal dagen dat op de factuur staat vermeld." Wat verder opvalt: bedrijven die een iDeal-betaallink meesturen bij een betaaltermijn van veertien dagen, krijgen gemiddeld al na zestien dagen betaald; negen dagen eerder dan zonder iDeal-link.

Noord-Brabant: lang wachten op geld
Als u een goede cashflow wilt als bedrijf, kunt u het beste klanten zoeken in Zeeland. Daar staan facturen gemiddeld 26 dagen uit. In Noord-Brabant moeten organisaties het langst wachten op hun geld: 31 dagen. Ook in Friesland is de periode dat een factuur uitstaat lang, met 30 dagen. Utrecht zit met 28 dagen precies in het midden. "Of een factuur lang uitstaat of niet, heeft ook te maken met de incasso-inspanningen die een bedrijf onderneemt," zegt Kamstra. "Hoe meer u er bovenop zit, hoe eerder de rekeningen worden betaald. Wat dat betreft kunnen we in heel Nederland nog een slag slaan."
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
.peter zzpboekhouding.  |   | 
24-03-2019
 | 
19:35 uur
Talloze zzp’ ers kampen ermee. Debiteuren die laat, te laat of soms helemaal niet betalen.

Als pleister op de wonde mag hij wel de BTW weer terugvorderen. In het verleden moest u een verzoek indienen bij de Belastingdienst.


Sinds 2018 hoeft dat niet meer.

Na een jaar wachten mag u de afgedragen btw over deze vordering kunt terugvragen in uw reguliere btw-aangifte.
.peter zzpboekhouding.  |   | 
24-03-2019
 | 
19:36 uur
Talloze zzp’ ers kampen ermee. Debiteuren die laat, te laat of soms helemaal niet betalen.

Als pleister op de wonde mag hij wel de BTW weer terugvorderen. In het verleden moest u een verzoek indienen bij de Belastingdienst.


Sinds 2018 hoeft dat niet meer.

Na een jaar wachten mag u de afgedragen btw over deze vordering kunt terugvragen in uw reguliere btw-aangifte.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken