Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 maart 2019
 

De vijf meest gehoorde fabels over e-facturatie ontkracht

 
 

Facturen herkennen en betalen kan zonder dat er een mensenhand aan te pas komt

De financiële wereld is grote optimalisatieslagen aan het maken op het gebied van factuurverwerking. Een van de grootste ontwikkelingen van de laatste tijd is e-facturatie. Elektronische facturen, opgemaakt in UBL (Universal Business Language), kunnen automatisch herkend en ingelezen worden in boekhoudprogramma’s zonder dat hier een menselijke handeling aan te pas komt.

Dat bespaart tijd én geld. Om ondernemers een juist beeld te geven bij de mogelijkheden van e-facturatie, ontkracht Rob Tolstra, CEO van conversiepartij go2UBL, de vijf meest gehoorde fabels.

Fabel 1: Ik ontvang facturen nog niet in UBL-formaat en kan dus nog niet e-factureren.
Of u een factuur nu aangeleverd krijgt in UBL of niet, dat maakt niets uit. Om te kunnen e-factureren bent u in geen enkel geval afhankelijk van de verzender. De niet-e-facturen kunt u via een conversiepartij snel en eenvoudig laten omzetten tot UBL. De leverancier hoeft de factuur slechts rechtstreeks te mailen naar de conversiepartij. Een automatische doorstuurfunctie in de facturen-inbox kan natuurlijk ook. U ziet de factuur dan voor het eerst in het boekhoudprogramma waar u deze kunt beoordelen.

Fabel 2: Ik moet me aansluiten bij een facturatienetwerk om met e-facturatie te starten.
Veel ondernemers lijken het idee te hebben dat starten met automatische factuurverwerking een tijdrovend proces is. Maar om hiermee te starten, hoeft u zich niet aan te sluiten bij een facturatienetwerk of platform. Sterker nog: u start gewoon per e-mail. Is uw boekhoudpakket UBL ready? Dan kunt u e-facturen eenvoudig verwerken. Wilt u zich registreren bij een partij die alle niet-elektronische facturen omzet in UBL? Dan kost dat slechts enkele muisklikken.

Fabel 3: Vanaf 18 april 2019 ben ik verplicht om e-facturen aan aanbestedende diensten te sturen.
Dit is een stelling die in aanloop naar de datum steeds vaker wordt verkondigd, maar dit is helemaal niet waar. Vanaf 18 april 2019 zijn aanbestedende diensten verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Dat betekent niet dat u als ondernemer verplicht bent om ook daadwerkelijk een e-factuur te sturen. Sterker nog, de aanbestedende dienst moet hier expliciet om vragen en/of dit opnemen in het contract om u daartoe te kunnen verplichten. Zo bent u momenteel verplicht om e-facturen te versturen naar de Rijksoverheid wanneer dit in de aanbesteding is opgenomen. Bent u of is uw software niet in staat om een e-factuur op te stellen? Dan kan een conversiepartij de uitkomst bieden.

Fabel 4: E-facturatie werkt niet voor mijn verkoopfacturen.
Ook dit is een fabel. Er zijn heel veel ondernemers die facturen nog opmaken in Excel, Word, PDF of een branchepakket dat geen UBL kan maken. Ook die facturen kunnen via een conversiepartij geconverteerd worden tot UBL. Die verkoopfactuur kan in alle boekhoudpakketten die UBL ready zijn automatisch worden ingelezen. Zie op www.ublready.nl welke pakketten en software UBL ready zijn.

Fabel 5: Ik kan bonnetjes niet behandelen als e-factuur.
Natuurlijk ontvangt u bij de bloemist, slager of supermarkt geen UBL maar een bonnetje. Deze bonnen of handgeschreven nota’s kunnen weldegelijk behandeld worden als e-factuur. Het enige dat u hoeft te doen, is de bon via e-mail, app of scanner naar een conversiepartij te sturen. Zij zetten deze direct om in een 100 procent volledige UBL en leveren deze af in uw boekhoudpakket.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken