Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 maart 2019
 

Vijf tips om een klusbedrijf te starten

 
 

Waar moet u aan denken als u een klusbedrijf begint?

De huizenmarkt is na de crises alweer een paar jaar flink op stoom. Er worden weer een hoop nieuwbouwwoningen gebouwd (en zelfs nog niet eens voldoende gezien de stijgende vraag) en investeren in hun woning durfden en konden mensen weer.

Niet voor niets dat de aannemersbranche alweer een aantal goede jaren heeft gehad, en verwacht wordt dat dit niet snel zal veranderen de komende jaren. Een mooi moment om zelf een klusbedrijf te starten. Maar waar moet u daarbij allemaal aan denken? Coby van Empel van Conrad geeft vijf tips.
 
Adverteer
De vraag naar klusbedrijven is groot, maar dan moeten potentiële klanten u natuurlijk wel kunnen vinden volgens Van Empel. "Adverteren is zeker bij de start van een klusbedrijf echt een must. Vaak werken klusbedrijven veelal lokaal. Plaats daarom bijvoorbeeld advertenties in lokale kranten, bij supermarkten in de buurt of verspreid zelf flyers. Als u eenmaal projecten hebt afgerond, is mond-tot-mondreclame nog steeds een belangrijk middel om uw naamsbekendheid te vergroten."
 
Zorg voor goed werkmateriaal
 Naast uw eigen kennis en kunde, is goed werkmateriaal natuurlijk onmisbaar. Van Empel: "Opdrachten kunt u goed en snel afronden als u beschikt over de juiste materialen. Bij het starten van een klusbedrijf kan het een flinke investering vragen, maar dit maakt het werk wel veiliger, beter te plannen en leuker. Bovendien maakt u een betrouwbare indruk bij uw klanten als u over degelijk gereedschap, zoals meetapparatuur en elektrisch gereedschap beschikt."
 
Werk veilig
Als ondernemer is het belangrijk dat u veilig werkt, zodat u niets overkomt. Van Empel: "Ondanks dat u niet in dienst van een bedrijf werkt, maar als zelfstandig ondernemer in de bouw, bent u verplicht uzelf te houden aan een aantal Arbo-regels. Deze regels zijn opgesteld om uw eigen veiligheid, maar ook die van anderen, te waarborgen. Werk daarom uitsluitend met veilig en goedgekeurd gereedschap, en draag veiligheidskleding."
 
Zorg voor een goede planning en administratie
Van Empel begrijpt dat u het liefst zoveel mogelijk aan het klussen wilt zijn, maar er zijn ook andere werkzaamheden als zelfstandig ondernemer. "Omdat u zoveel mogelijk uren wilt werken en kunnen factureren, is een goede planning erg belangrijk. Leer uzelf aan zo goed mogelijk in te schatten hoeveel uur een bepaalde opdracht gaat kosten. Zo voorkomt u vertragingen en ontevreden klanten." Daarnaast benoemt zij de wettelijke verplichting tot het bijhouden van een administratie: "Een duidelijke administratie is niet alleen nodig om uw eigen werkzaamheden en inkoop te optimaliseren en als hulp bij uw facturatie, maar heeft de overheid zelfs als vereiste gesteld."
 
Kies de juiste bestelauto of -bus
Nog een andere investering waar u echt niet zonder kan, is die in een bedrijfsauto of -bus. Van Empel: "Niet alleen omdat u zelf natuurlijk naar uw klanten moet komen, maar ook om uw werkmaterialen mee te vervoeren. Daarnaast is het een mooie manier om te adverteren, omdat een bedrijfswagen echt een visitekaartje van uw klusbedrijf is. Let er wel op dat bedrijfswagens een gewild doelwit bij auto-inbraak is, dus zorg er bij voorkeur voor dat u de bus of auto afgesloten kunt stallen bij u thuis."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Olivier  |   | 
14-03-2019
 | 
15:10 uur
Moeilijkste na het oprichten van een klusbedrijf en kopen van materialen en vervoer, lijkt mij hoe te onderscheiden van andere klusbedrijven.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken