Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 februari 2019
 

Door Brexit de grens over? Vier tips bij bedrijfsuitbreiding op Britse bodem

 
 

Uitbreiding naar het VK een serieuze optie voor veel bedrijven

Of de Brexit nu wel of niet uitmondt in een deal, na 29 maart staat er waarschijnlijk een structurele file aan de grens tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU door nieuwe douaneprotocollen en administratieve lasten. Uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk is voor veel bedrijven dan ook een serieuze optie, bijvoorbeeld via een lokaal centrum voor voorraad- en onderhoudsbeheer.  

Bij de overstap naar de andere kant van het Kanaal moet wel worden gekeken naar lokale wetgeving, nieuwe rapportage- en compliance-verplichtingen en het aantrekken van personeel. Brit Alex Myers, Director Product Strategy bij Exact, heeft veel ervaring met de internationalisering van bedrijven en geeft vier tips bij bedrijfsuitbreiding op Britse bodem.

1. Tijdig voorbereiden van medewerkers
Niet alleen klanten, ook medewerkers hebben vragen. Zij moeten zorgvuldig worden geïnformeerd over de toekomst van het bedrijf: waar gaan we naartoe? Wat betekent deze uitbreiding voor ons? Hoe bereiden we ons voor? Welke zorgen leven er bij de klant en hoe kunnen we daar het beste mee omgaan? Het ondernemersplan kan nog zo goed zijn, uiteindelijk zijn het de medewerkers die voor een zachte landing in het Verenigd Koninkrijk moeten zorgen.

2. Standaardisatie van (klant)processen
De uitbreiding naar het buitenland is een mooie gelegenheid om de IT-infrastructuur tegen het licht te houden. Het managen van vragen en verzoeken rondom verkoop, marketing, HR, inkoop en uitgaven moeten op alle locaties immers probleemloos verlopen. Standaardisatie van (klant)processen zorgt er onder meer voor dat medewerkers altijd dezelfde informatie te zien krijgen, ongeacht locatie of tijdzone, zonder dat gegevens door verschillende systemen moeten worden ‘gepompt’ en mogelijk verloren gaan.

3. Proactief communiceren met de klant
Het is moeilijk in te schatten wat de precieze gevolgen van de Brexit zijn. Die onrust leeft onder Britse klanten die zich afvragen wat er gaat gebeuren met hun Europese leveranciers. Ondernemers moeten proactief over hun toekomstplannen communiceren en klanten snel duidelijk maken hoe ze de relatie na de Brexit gaan beschermen. Belangrijk is dat er middelen (web/helpdesk) beschikbaar zijn waarmee vragen van klanten effectief kunnen worden behandeld.

4. Meten is weten, ook in het buitenland
Ondernemers moeten op ieder moment kunnen inzien hoe het staat met de cashflow of het logistieke proces, zeker als een bedrijf ook opslagplaatsen in het buitenland heeft. Door real-time op de hoogte te zijn, kan voorkomen worden dat klanten weglopen omdat producten niet snel genoeg geleverd kunnen worden of betalingen onder druk komen te staan. Een centrale ERP geeft bijvoorbeeld tijdig aan dat de productvoorraad slinkt, waardoor een ondernemer nooit voor verrassingen komt te staan en flexibel kan inspelen op verkoopperiodes met hoge en lage pieken. Bij lokale systemen is de bedrijfsinformatie verspreid over meerdere systemen en dat maakt rapporteren en beslissingen nemen een stuk lastiger.  

Tijdens de masterclass ‘Brexit’ van Exact en partner NBCC op 25 maart wordt dieper ingegaan op de risico’s en kansen van de Brexit.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Dennis  |   | 
27-02-2019
 | 
18:29 uur
Als je nog geen zaken doet in het VK, lijkt het me beter om te wachten tot er een deal van enige soort is.

Verder prima tips, maar kleine bedrijven die handelen in het VK zal het desondanks geld gaan kosten

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken