Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
19 februari 2019
 

Vier op de tien bedrijven verliezen strijd om talent

 
 

Ruim 60 procent heeft problemen om geschikte sollicitanten over de vloer te krijgen

Maar liefst 37 procent van de Nederlandse bedrijven verliest de strijd om talent. Dit blijkt uit onderzoek van Talmark en Mediatic onder 1.021 HR-verantwoordelijken. Van de ondervraagden zegt 60 procent het lastig te vinden om met de juiste kandidaten in contact te komen.

Wanneer ze wel de juiste kandidaten over de vloer krijgen, heeft ruim een kwart van hen moeite om aan de eisen van sollicitanten te voldoen. 
"Zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van grote invloed op de keuze van werkzoekenden," zegt Ricardo Risamasu, partner bij Talmark. 54 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie bereid is veel extra’s te bieden om talent aan zich te binden, maar ruim een kwart (27 procent) zegt dat ze eigenlijk niet meer kunnen voldoen aan de eisen die sollicitanten op het moment stellen. "In sommige branches is het tegenwoordig geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen, of als starter een auto van de zaak te rijden terwijl die fulltime op kantoor zit."
 
Niet op gesprek
Meerdere organisatie zeggen niet de juiste personen op gesprek te krijgen om de openstaande functies in het bedrijf te kunnen vervullen. "Talenten baseren hun sollicitatiekeuze op het imago van en bedrijf en het verwachte toekomstperspectief. Als u als organisatie niet cool of inhoudelijk sterk over komt, wordt u onaantrekkelijk bevonden en kijkt de sollicitant verder," aldus Risamasu. "Vooral in het Westen van het land is het lastig voor organisaties. 64 procent van de HR-experts uit deze regio geeft aan niet de juiste sollicitanten aan te trekken. In het Oosten van het land hebben ze hier met 57 procent iets minder moeite mee, maar is het wel een issue."
 
Wrijving
Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de organisaties geen duidelijke boodschap heeft, waardoor het zelfs de HR-experts niet lukt om de identiteit van hun eigen organisatie in enkele zinnen op te noemen. Dennis Mensink, oprichter en directeur van contentmarketingbureau Mediatic: "Dit is een groot probleem. Als je zelf al niet kunt zeggen waar jouw organisatie voor staat, dan is het voor een sollicitant helemaal onmogelijk om dit te ontdekken. U verliest de strijd als u als organisatie zegt bij uzelf te blijven, maar niet weet waar u zelf voor staat. Bepaal uw eigen identiteit, treedt daarmee naar buiten en bepaal daarmee wat u sollicitanten kunt en wilt bieden."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken