Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 februari 2019
 

Omzet detailhandel ruim drie procent hoger in 2018

 
 

Detailhandel: op één na hoogste omzetgroei na 2006

In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 2,8 procent hoger. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide. Online is bijna achttien procent meer omgezet.

In de maand december is de omzet met 2,3 procent gegroeid. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.

Op één na hoogste omzetgroei na 2006
De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent.
Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel dertien procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim achttien procent hoger dan voor de crisis.

Omzet non-foodsector bijna twee procent hoger in 2018
De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies.

Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim drie procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna vier procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager.

Online omzet bijna achttien procent hoger
In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim dertien procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken