Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 februari 2019
 

Schade aan uw zakelijke auto? Vier tips

 
 

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Rijdt u iedere dag op een neer naar uw bedrijfsruimte, of werkt u vaak op locatie bij klanten? Veel ondernemers kiezen voor een zakelijke auto, omdat dit meestal goedkoper is dan een kilometervergoeding voor een privéauto vanwege de fiscale voordelen.

Flexibel als u bent in uw werk, wilt u ook graag de vrijheid van een eigen vervoersmiddel hebben. En hoewel u daar natuurlijk erg zuinig op bent, zit het ongeluk in een klein hoekje. Wat moet u doen als u schade aan uw zakelijke auto hebt? Arwin Hofstede van Kentekencheck.nu geeft vier tips.
 
Bij de verzekeraar claimen of zelf betalen
Als uw auto schade heeft, is het volgens Hofstede altijd handig om contact op te nemen met uw verzekeraar. "Vraag na hoeveel een reparatie ongeveer zou kosten, en welke gevolgen het heeft voor uw verzekeringspremie als u de reparatie zou claimen. In de meeste gevallen van schade gaat het namelijk om kleine schades zoals krassen in de lak, parkeerdeukjes of putjes in de carrosserie. Een heel gedeelte laten vervangen en laten spuiten kan een kostbare grap zijn. Autoherstelbedrijven kunnen kleine schades echter vaak voor een paar tientjes plaatselijk en zonder spuitwerk herstellen. Ervoor kiezen dit zelf te betalen is vaak voordeliger, dan de schade claimen bij uw verzekeraar en zakken in uw no-claim."
 
Let niet alleen op premie, maar ook overige voorwaarden
Maar ook als u door een schadeclaim niet zou terugvallen qua bonus-maluskorting, kunt u er toch nadelige gevolgen van ondervinden. Hofstede legt uit: "Bij sommige verzekeraars kunt u een no-claimbeschermer afsluiten bij uw verzekering. Na een schadeclaim zakt u niet in uw no-claim. Maar soms vermindert de verzekeraar wel uw schadevrije jaren. Dit kan nadelig zijn als u later eens naar een andere verzekeraar overstapt." Daarnaast is volgens hem nog een manier waarop verzekeraars een claim terugverdienen. Hofstede: "In sommige gevallen zoals bijvoorbeeld ruitschade hebt u dan geen terugval op de bonus-malusladder, maar stijgt u hier ook tijdelijk niet op. Indien u nog niet de maximale korting krijgt, kost een claim u dus toch geld omdat u pas later een hogere korting zal ontvangen."
 
Verzekeringsclaims terugdraaien
Volgens Hofstede weten overigens niet veel mensen dat u een claim ook kunt terugdraaien. Hofstede: "Dit is vaak mogelijk tot een jaar na uitkering. Hebt u eerst een kleine schade gehad en deze geclaimd? En hebt u vervolgens binnen een jaar nogmaals een schade, maar nu een grotere? Als het claimen van ook de tweede schade wel erg nadelige gevolgen heeft voor uw premie, kunt u ervoor kiezen de eerste, kleinere schade, terug te draaien door de uitkering terug te betalen."
 
Schade claimen bij het Waarborgfonds Motorverkeer
Hofstede wil als laatste tip geven u niet alleen een schade kunt claimen bij uw verzekeraar, maar in sommige gevallen ook bij het Waarborgfonds Motorverkeer. "Dit is echter wel alleen mogelijk aantoonbaar is dat de schade door een ander motorvoertuig veroorzaakt is, en dat deze onverzekerd of onbekend is. Stond uw zakelijke auto geparkeerd, dan moet een getuige bevestigen dat u de wagen onbeschadigd geparkeerd hebt daar en later met schade hebt aangetroffen. Daarnaast moet u aantonen dat u stappen hebt ondernomen om de dader te achterhalen, bijvoorbeeld door middel van een aangifte bij de politie of buurtonderzoek."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken