Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 februari 2019
 

Duitsland biedt ondernemer kansen

 
 

Duitsland is erg interessant voor Nederlandse ondernemer

Wordt Nederland te klein voor u als ondernemer? Denkt u wel eens na over een eventuele uitbreiding of bent u zich zelfs al aan het oriënteren op buitenlandse markten? Veel ondernemers zouden niet ver hoeven te zoeken. Een land waar veel kansen liggen voor de producten of diensten van Nederlandse ondernemers is namelijk Duitsland.

Dit land heeft de grootste economie van Europa, geografische nabijheid en hoge welvaart. Liesbeth Machielsen van Vertaalbureau Machielsen benoemt drie belangrijke groeisectoren in Duitsland.
 
Voedsel- en agrarische sector
Machielsen: "Duitsland heeft de grootste consumentenmarkt van Europa. Veel potentiële klanten en de relatieve nabijheid maken het land erg interessant voor agro-ondernemers. Vooral veel groeipotentieel hebben duurzaam geproduceerde en nieuwe, hoogwaardige levensmiddelen." Handig om te weten volgens haar: "In Berlijn en München bevinden zich de Nederlandse Landbouwraden in Duitsland. Zij ondersteunen het Nederlandse agro-bedrijfsleven in Duitsland."
 
Zorg- en gezondheidssector
Volgens Machielsen is ook de markt voor medische producten de grootste van Europa, en blijft deze naar verwachting zowel in omzet als in omvang groeien. "Nederland loopt voorop als het aankomt op ontwikkelingen in de gezondheidssector. Er liggen veel kansen in uitbreidingen naar de Duitse medische sector. Vooral nu ook daar stevig wordt geïnvesteerd in het doorontwikkelen van medische technologie."
 
Machinebouw
Machielsen wil het rijtje met groeisectoren afsluiten met een van de belangrijkste sectoren voor de Duitse economie. "Duitsland is een industrieland bij uitstek. Onze oosterburen behoren vooral op het gebied van machinebouw tot de meest toonaangevende landen. Wij importeren dan ook niet voor niets veel machines uit Duitsland. Anderzijds maken Duitse ondernemingen graag gebruik van de kennis en kunde die Nederlanders hebben van systemen en onderdelen."
 
Tips voor zakendoen in Duitsland
Machielsen wil tenslotte nog enkele tips geven voor ondernemers die in Duitsland zaken willen gaan doen. Machielsen: "Ten eerste is het belangrijk om de typisch Duitse hiërarchie te erkennen. Beslissingen worden meer top-down dan gezamenlijk als team genomen. Dit ziet u ook terug in de gewoonte om vrij formeel met elkaar om te gaan en anderen aan te spreken met ‘Sie’. Dit geldt niet alleen voor de mondelinge communicatie, maar ook de schriftelijke. Het heeft overigens zeker de voorkeur om te communiceren in het Duits. Duitsers spreken en schrijven over het algemeen minder goed Engels dan Nederlanders, en zo voorkomt u misverstanden."
Tip: Wilt u de activiteiten van uw onderneming uitbreiden naar Duitsland? De RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, kan u hierbij verder helpen. Adviseurs van deze overheidsinstantie kunnen bijvoorbeeld marktverkenningen uitvoeren, of hulp bieden bij het vinden van de juiste zakelijke partners en het benutten van kansen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken