Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 februari 2019
 

Vijf tips om uw medewerkers meer bij de organisatie te betrekken

 
 

Weet wat uw medewerkers beweegt en waar ze tegenaan lopen

Een gezonde bedrijfsvoering begint bij betrokken medewerkers. Als belangrijkste kapitaal van een onderneming, is het dus van groot belang hen tevreden te houden. Dan zijn ze productiever, zijn ze minder vaak ziek en presteren ze beter.

Maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en een generatie starters die zich niet per se graag wil binden, kan medewerkersbetrokkenheid anno 2019 een uitdaging zijn. Om inzicht te krijgen in wat medewerkers beweegt en waar zij in hun dagelijkse rol tegenaan lopen, draaiden directieleden van onder meer Landal, AB Midden Nederland en CWS eind vorig jaar een dagdeel mee op de werkvloer tijdens de Nationale MeewerkWeek. John van Hoof, Raad van Bestuur CSU en initiatiefnemer Nationale MeewerkWeek, vroeg hen naar hun belangrijkste tips voor het verhogen van medewerkerstevredenheid en zette deze op een rij:
 
 

  • Sta open voor initiatief
  • Bij het aannemen van personeel kiest u bewust voor een bepaald profiel met bijbehorende skills en expertise. Maak daar dan ook zoveel mogelijk gebruik van. Zorg er dus ook voor dat de organisatie en cultuur hen de ruimte biedt om deze vaardigheden te laten zien en van voordeel te laten zijn voor de onderneming. Wellicht komen ze met ideeën of processen die voor u wat vreemd lijken of anders zijn dan u gewend bent, maar geef uw nieuwe medewerkers de kans hun kennis en ervaring te laten zien en in te zetten. Zo voelen ze zich gewaardeerd en de kans is groot dat uw bedrijf door deze frisse blik weer tot nieuwe inzichten komt.
     
     
  • Laat personeel eens meewerken op een andere afdeling
  • Alle functies kennen eigen uitdagingen, maar hebben ook één ding gemeen: iedere functie is een onmisbare schakel binnen de complete bedrijfsvoering. Door medewerkers ook eens bij andere afdelingen mee te laten kijken, krijgen zij nog meer inzicht in de processen en in het belang van hun bijdrage en die van anderen daaraan. Ook zorgt het voor een verhoging van de samenhorigheid tussen de verschillende afdelingen.
     
     
  • En doe dat zelf ook eens
  • Draai eens een dagje mee op uw eigen werkvloer, in het primaire proces. Tijdens initiatieven als de Nationale MeewerkWeek, die dit jaar van 9 tot en met 13 september weer plaatsvindt, kunt u nieuwe inzichten opdoen, zowel op het gebied van de processen in uw bedrijf, als de arbeidsomstandigheden. Deze inzichten kunt u dan vervolgens gebruiken ter optimalisatie van de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Daarnaast geeft een dagje meewerken uzelf en uw management letterlijk een gezicht en zullen uw medewerkers het waarderen dat er aandacht is voor hun dagelijkse werk!
     
     
  • Vier ieder succes met elkaar
  • Creëer een wij-gevoel door ieder succes te delen, hoe groot of klein het ook is. Dat kan het binnenhalen van een grote order zijn, maar ook een medewerker die met de juiste skills bijdraagt aan het verbeteren van processen of dienstverlening. Bied een podium waarop mensen dit succes kunnen delen, en neem als manager of leidinggevende ook de moeite om hier persoonlijk op te reageren middels bijvoorbeeld een mailtje waarin de medewerker wordt bedankt voor de inzet.
     
     
  • Wees zichtbaar
  • Hoe groter de organisatie, hoe groter de afstand tussen directie en werkvloer kan zijn. Vaak zelfs letterlijk. Investeer daarom tijd om uzelf letterlijk zichtbaar te maken. Kom kijken, stel vragen, spreek mensen aan en wees benaderbaar. Een dooddoener als ‘mijn deur staat altijd open’ zal niet worden opgepikt als uw medewerkers niet het gevoel hebben te weten wie u bent of als ze de afstand voelen. Door die afstand letterlijk te verkleinen, zult u merken dat uw medewerkers veel opener naar u toe zullen zijn.
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
    De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
     
    Lees verderMeer boeken