Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 februari 2019
 

Vier dingen waar u op moet letten bij een management buy out

 
 

Succes met de management buy out!

Bent u nu als manager in loondienst bij een bedrijf, maar zou u graag leiding geven aan uw eigen bedrijf? Een mogelijkheid is dan om een nieuwe onderneming te starten. Maar hebt u ook wel eens gedacht aan een management buy out van de onderneming waar u nu werkzaam bent?

Bij deze optie koopt u alleen of samen met andere managers het bedrijf van de huidige eigenaar. Voordelen zijn bekendheid met het personeel en de gang van zaken, en natuurlijk dat het een operationeel bedrijf met reeds bestaande klantenkring  betreft. Waar u allemaal op moet letten bij een management buy out? Maarten Koolen van MBO geeft u vier tips.
 
Hoe is de financiële situatie van de onderneming?
Volgens Koolen wil iedereen die een management buy out overweegt, hier natuurlijk een succes van maken. "Niemand zal dit overwegen als ze geen kansen zagen voor bijvoorbeeld een omzetgroei en hogere winst door optimalisatie. Maar voor een waardebepaling is het belangrijk om te weten hoe het bedrijf er nu financieel voorstaat. Kijk hiervoor naar de boekhouding als geheel, maar ook specifiek naar bijvoorbeeld bruto winstmarges, winstmarges en omzetcijfers."
 
Wat staat er in het ondernemingsplan?
Koolen benadrukt dat het bij een management buy out wel om meer moet gaan dan om maximalisatie van de winst op korte termijn bij het aandeelhoudersbelang. "Het management moet rekening houden met de belangen van de onderneming. Daarom is het nodig om goed inzicht te krijgen in de factoren die de overname laten slagen of juist bedreigen. Een ondernemingsplan, bijvoorbeeld met een SWOT-analyse met de sterktes, zwaktes, bedreigingen en mogelijkheden, mag niet ontbreken." Een ondernemingsplan bevat volgens hem ook een duidelijke beschrijving van de onderneming en de relaties met de directe en indirecte omgeving.
 
Wilt u een adviseur op basis van succesfee of uurtarief?
Een management buy out is een grote stap, en het is volgens Koolen dan ook belangrijk dat u zich goed laat adviseren door een overnameadviseur. "U kunt deze inhuren op basis van uurtarief of een succesfee. Beide tariefmodellen hebben zo hun voordelen, het is afhankelijk van onder andere de moeilijkheidsgraad van de overname en de overnamesom welke het meest aantrekkelijk voor u is. Voordeel van een uurtarief is dat een adviseur u nooit zal pushen snel met een hoog bedrag akkoord te gaan, maar een voordeel van een succesfee is dat de belangen van de ondernemer en de adviseur gelijk zijn. De kosten blijven relatief laag mocht de transactie onverhoopt niet gesloten worden."
 
Kan het nieuwe bestuur de overname financieren?
Het laatste punt dat Koolen wil aanstippen, is de financiering in het geval van een management buy out. Koolen: "Hoewel u waarschijnlijk al wel gelezen of gehoord hebt dat de financiering vaak een knelpunt is, hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Er is een groot aanbod, dat de kans op een financiering succesvol maakt. Veelgebruikte financieringsmethoden zijn de inbreng van eigen vermogen, een bancaire lening, private equity of een participatiemaatschappij, kapitaal verstrekt door belangrijke zakelijke partners, financiering via de verkoper of kapitaal verstrekt door investeerders, bijvoorbeeld door middel van crowdfunding."
 

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken