Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 februari 2019
 

Handelsmerken worden steeds vaker geschonden

 
 

81 procent van de bedrijven had in 2018 te maken met inbreuk op handelsmerken

Acht van de tien bedrijven werd in 2018 geconfronteerd met een inbreuk op een handelsmerk, gestegen van 74 procent in 2017. Dit blijkt uit onderzoek van CompuMark. 40 procent van de respondenten gaf aan dat ze een tot tien inbreuken hadden meegemaakt, terwijl 22 procent met elf tot twintig gevallen was geconfronteerd.

De drie belangrijkste gevolgen van inbreuk op een handelsmerk zijn verwarring bij de klant, reputatieschade aan het merk en verminderde klantloyaliteit en klantvertrouwen. Bijna driekwart van de bedrijven zeiden dat ze juridische stappen hadden ondernomen tegen inbreukmakende merken, en nog eens 30 procent vertelde dat ze een merknaam moesten wijzigen als gevolg van inbreuk.
Respondenten zeiden dat ze inbreuken hadden meegemaakt voor diverse soorten handelsmerken, waaronder industrieel ontwerpen, namen in sociale media, bedrijfsnamen, webdomeinen, reclamecampagnes en online marktplaatsen.
 
Merkdepotlandschap ontwikkelt zich snel
"Het merkdepotlandschap ontwikkelt zich snel en zowel handelsmerkprofessionals als merken moeten zich aanpassen om het risico van potentiële inbreuk effectief te kunnen beperken. Het rapport laat zien dat zowel de merkdepotactiviteiten als de inbreuken toenemen, wat de noodzaak voor meer efficiëntie en waakzaamheid versterkt bij het onderzoeken van nieuwe handelsmerken en het beschermen van bestaande handelsmerken," aldus Jeff Roy, President, CompuMark.
 
Technolgie belangrijkste element 
Uit het onderzoek bleek dat technologie wordt gezien als het belangrijkste element dat het proces van merkonderzoek en -bescherming efficiënter kan maken. Dit werd door 59 procent van de respondenten genoemd. Technologie werd ook genoemd als een van de dingen die de start van het proces, namelijk het creëren van een merknaam, efficiënter kan maken - geselecteerd door 56 procent.
Bovendien gaf een derde van de respondenten aan dat ze een toename bij het deponeren van niet-traditionele handelsmerken hadden gezien, zoals reuk, beweging en kleur.
"Het onderzoek toont aan dat technologie een grotere rol speelt in de ondersteuning van handelsmerkprofessionals bij het deponeren en beschermen van handelsmerken," vervolgt Roy. "Dit wordt steeds belangrijker naarmate het ecosysteem van handelsmerken zich ontwikkelt en groeit, en handelsmerkprofessionals voortdurend worden geconfronteerd met uitdagingen als snelle marktintroductie, gebrek aan tijd, budgetproblemen en de toenemende dreiging van zakendoen in een wereldwijde markt. Om handelsmerkprofessionals te ondersteunen terwijl het landschap zich ontwikkelt, streeft CompuMark ernaar nieuwe producten en verbeteringen te leveren."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken