Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 februari 2019
 

Werkgever vooral op zoek naar enthousiaste werknemers

 
 

Welke soft skills zoekt u in uw kandidaten?

‘Gemotiveerde’ en ‘enthousiaste’ werknemers worden vooral gevraagd op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van Adzuna over de vraag naar soft skills in vacatures. In totaal werden meer dan vijf miljoen vacatures in de database geanalyseerd door het bedrijf.

Er bleken grote verschillen te zijn tussen de soft skills waar werkgevers naar zoeken in de zes landen die vergeleken werden.

Attitude van de kandidaat
Eigenschappen gerelateerd aan de attitude van de kandidaat zijn erg populair in de top drie van Nederlandse soft skills. Zo vraagt men in twintig procent van de vacatures om een ‘enthousiaste’ kandidaat. Vooral in de verkoop en de gezondheidszorg zijn werkgevers op zoek naar deze eigenschap. Op de tweede plaats staat ‘gemotiveerd’ als soft skill, hier wordt in negen procent van de vacatures om gevraagd. Op de laatste plek in de Nederlandse top drie staat ‘resultaatgericht’. In vijf procent van de vacatures werd deze eigenschap benoemd. Deze soft skill is vooral populair bij werkgevers in de bouwsector, evenals in de IT-sector.

Ervaring en diploma's
In 70 procent van de Nederlandse vacatures wordt om een of meerdere soft skills door werkgevers gevraagd. "Dit geeft aan dat de ervaring en diploma’s van kandidaten niet de enige belangrijke factoren voor werkgevers zijn," stelt Thomas de Schuyter, country manager bij Adzuna. "Het betekent dat kandidaten het belang van soft skills niet moeten onderschatten tijdens het sollicitatieproces. Uitgelezen momenten om deze gevraagde soft skills te tonen, zijn tijdens een sollicitatiegesprek of in een motivatiebrief."

Mentaliteit telt
In vergelijking met andere landen kennen Nederlandse werkgevers veel gewicht toe aan de mentaliteit van kandidaten. Dit geldt in mindere mate ook voor Duitsland, waar eigenschappen als ‘toegewijd’ (tien procent) en ‘gemotiveerd’ (negen procent) het meest gevraagd worden. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten wordt de nadruk juist gelegd op een algemene reeks aan managementvaardigheden. Zo wordt in beide landen in meer dan een vierde van de vacatures gevraagd om organisatorische vaardigheden. Daarnaast zijn sociale vaardigheden erg belangrijk als men een baan zoekt in de Verenigde Staten.

Specifieke soft skills
Andere opmerkelijke verschillen tussen de zes landen kwamen naar voren in de mate waarin om specifieke soft skills gevraagd wordt. Zo is er in Nederland (3,2 procent), Frankrijk (1,7 procent) en Italië (0,3 procent) een relatief lage vraag naar creatieve medewerkers, terwijl deze in het Verenigd Koninkrijk (7,2 procent) veel vaker gezocht worden. Eenzelfde patroon is te zien bij ‘netwerken’, wat een zeer gewilde vaardigheid is in zowel de Verenigde Staten (twaalf procent) als het Verenigd Koninkrijk (9,8 procent). In landen als Frankrijk, Italië en Duitsland wordt er daarentegen vrijwel niet naar netwerkvaardigheden gevraagd.
"Voor werkzoekenden die in het buitenland aan de slag willen, is het goed om te weten dat de gevraagde soft skills vaak anders zijn dan in Nederland," reageert De Schuyter. "Zo kan men bijvoorbeeld echt indruk maken op Italiaanse werkgevers met goede vaardigheden in tijdmanagement, terwijl dat in de andere landen veel minder vaak gevraagd wordt."   
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Lucas  |   | 
4-02-2019
 | 
12:38 uur
Naast een goede attitude, zoeken wij ook vooral mensen die van aanpakken weten en fysiek ook sterk genoeg zijn om verhuisactiviteiten uit te voeren.

De andere ''soft skill'' die onze medewerkers moeten hebben is klantvriendelijkheid en niet onbehouwen met spullen omgaan.
Marjolein  |   | 
23-02-2019
 | 
10:57 uur
Wanneer iedereen erom vraagt is het niet onderscheidend.
Wanneer het tegendeel nooit gevraagd zal worden is het vulling.
Is dit de opvolger van expert en innovatief (de meestvoorkomende kenmerken van de afgelopen jaren op LinkedIn)?

Het onderscheidende criterium: sterk (genoeg) van Lucas hierboven lijkt me wel onderscheidend en relevant.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken