Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 januari 2019
 

Advertentie-euro’s blijven massaal naar Facebook stromen

 
 

Facebook is een must voor grote en kleine adverteerders

Het aantal Facebook accounts daalt met 640.000, zo bleek afgelopen week uit marktonderzoek van Newcom Research & Consultancy. Media namen het bericht massaal over. Maar is Facebook inderdaad op zijn retour? Of mist de media een belangrijke trend?

"Hoewel er in de media volop aandacht is voor de terugloop in het aantal Facebook-accounts onder particulieren, is er achter de schermen een belangrijke ontwikkeling gaande die veel mensen over het hoofd zien. Is Facebook op zijn retour? Welnee! Facebook blijft de komende jaren dé grote strateeg als het gaat om sociale media en consumenten bereiken". Dat stelt Facebook-expert Anne Raaymakers, die met haar boek ‘Vind ik leuk’ momenteel een positie inneemt in de top-drie best verkochte boeken bij managementboek.nl.
 
Facebook is nog steeds de grootste vijver
"Het gebruik van Facebook loopt terug, met name onder de groep gebruikers onder de 40 jaar. Dat neemt echter niet weg dat Facebook, met meer dan tien miljoen nog steeds verreweg het grootste sociale platform is dat toegankelijk is voor adverteerders. Facebook is nog steeds de allergrootste vijver om in te vissen, als u uw doelgroep wilt bereiken," aldus Raaymakers.
 
Strategische overnames maken Facebook dominant
Bovendien heeft Facebook de afgelopen jaren een aantal strategische overnames gedaan met het inlijven van WhatsApp en Instagram. Van de vier grootste sociale platformen van dit moment zijn er drie het eigendom van het Facebook-concern (alleen YouTube valt er niet onder). Facebook blijft daarom absoluut marktleider.
 
Jongeren blijven binnen de Facebook-vijver
Hoe zit het dan met de jongeren die Facebook verlaten? Moet Facebook zich zorgen maken, of kunnen adverteerders Facebook de rug toekeren nu jongeren het medium minder gebruiken? "Welnee," zegt Raaymakers, "De jongeren die Facebook verlaten, ruilen het medium in voor Instagram, waarvan Facebook eveneens eigenaar is. Jongeren blijven binnen de Facebook-vijver, alleen bewegen ze nu naar een ander hoekje van die zelfde vijver".
 
Nieuwe technologie maakt Facebook nog meer relevant
"Voor adverteerders wordt Facebook alleen maar méér relevan," stelt Raaymakers. "Het is momenteel al mogelijk om advertenties op Facebook eenvoudig ook op Instagram, Whatsapp èn Instagram te tonen en de vertrekkende jongeren te blijven bereiken. Daarbij heeft het concern afgelopen week bekend gemaakt dat technologie gaat lanceren waarmee een aantal functies van Facebook, Instagram en WhatsApp wordt geïntegreerd. Zo wordt adverteren op Facebook in de toekomst nog relevanter."
 
Facebook is een must voor grote en kleine adverteerders
Facebook is een must voor adverteerders en wordt alleen maar belangrijker," zo voorziet Raaymakers. "Met Facebook is het zowel voor grote merken als individuele zzp-ers of mkb-ers mogelijk om zeer gericht een doelgroep te targetten. Dat kan met een klein budget van enkele tientjes, maar ook met een miljoenen-budget. Voor dat budget bereik u een doelgroep op Facebook, maar ook op Instagram. In de toekomst wordt dat verder geïntegreerd met WhatsApp en andere messenger-functies. Er zijn maar weinig andere partijen die zo’n groot deel van de advertentiemarkt bestrijken, met zoveel potentie richting de toekomst,, volgens Raaymakers. 
 
Nepnieuws is voor consumenten niet het belangrijkste
Moet Facebook zich zorgen maken over nepnieuws? Ja en nee. Het onderzoek van Newcom Research laat zien dat nepnieuws voor consumenten wel een issue is, maar het is voor geen enkele leeftijdsgroep de belangrijkste reden om af te haken. Wat zijn dan wel redenen om te stoppen met Facebook:
 

  • Een ander sociaal platform is leuker (Instagram, het meest genoemd door jongeren tot 25 jaar),
  • Facebook levert te weinig op of kost teveel tijd (de groep van 25-34 jaar),
  • Ik voel me er niet thuis, of er zitten te veel mensen op waar ik niets mee heb (de groep boven 35 jaar).
 
Facebook blijft een mensen-medium
"Het onderzoek laat zien dat Facebook boven alles een sociaal medium is. Mensen willen contact met mensen, op een manier die ze leuk vinden. Juist dat sociale aspect van het medium blijft het allerbelangrijkste. Nu en in de komende jaren.
Voor adverteerders ligt hier de grootste uitdaging," geeft Raaymakers aan. "Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om te irriteren of te spammen. Ze moéten op sociale media relevant zijn voor de consument, anders klikt deze direct weg. Ondanks alle veranderingen blijft de komende jaren op Facebook (en haar zusjes WhatsApp en Instagram) die ene reactie van de consument het belangrijkste. De reactie die elke adverteerder of consument met een berichtje wil uitlokken, de: ‘vind ik leuk’. Daarin is nog steeds niets veranderd".
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
BOEKENNIEUWS
Facebook is het grootste socialmediaplatform ter wereld. Alleen in Nederland zijn er al bijna tien miljoen actieve gebruikers, en dat aantal stijgt nog steeds. Jouw ideale klanten zitten dus zonder twijfel op Facebook. Je zou wel gek zijn als je daar niets mee doet. Toch?!
Lees verderMeer boeken