Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 januari 2019
 

Ruim tien procent meer fooi voor Nederlandse taxichauffeurs

 
 

Nederlander geeft meer fooi in de taxi

Reizigers in Nederland, die met de taxi onderweg zijn van en naar het vliegveld, geven gemiddeld 5,86 euro fooi aan de taxichauffeur. Hiermee krijgen chauffeurs ruim tien procent meer fooi dan drie jaar geleden.

Dit blijkt uit onderzoek van Taxi2Airport, dat ruim 2500 aangesloten chauffeurs in 37 Europese landen vroeg om de fooien in 2018 bij te houden.
 
Nederlander geeft meer fooi in de taxi
Waar reizigers in Nederland de taxichauffeur in 2016 gemiddeld 5,30 euro fooi gaven voor een rit van of naar een Nederlandse luchthaven, is dit bedrag inmiddels gestegen naar 5,86 euro. Afgezet tegen de gemiddelde ritprijs in Nederland (57,60 euro) krijgen Nederlandse chauffeurs hiermee 10,2 procent van de ritprijs aan fooi.
 
Gulle fooigevers in Zeeland, Friesland en Limburg
Op provinciaal niveau bestaan er grote verschillen in de fooien die men aan de taxichauffeur geeft. Zo geven Utrechtse reizigers met gemiddeld 2,93 euro de laagste fooi per rit, terwijl Zeeuwse taxichauffeurs bij gelijkwaardige ritten (ritprijs en -afstand) gemiddeld 7,73 euro aan tip ontvangen. Ook in Friesland en Limburg zijn ‘gulle tippers’ aanwezig. Zij geven gemiddeld respectievelijk 7,35 euro en 7,11 euro fooi aan de chauffeur.  
 
Britten beste ‘taxitippers’ van Europa, Nederland op plek 7
Van alle onderzochte landen geven Britten de hoogste fooi in de taxi. Gemiddeld geven zij (omgerekend) 7,95 euro fooi in de taxi. Ook Finnen (7,36 euro), Zwitsers (7,10 euro) en Zweden (7,00 euro) geven gemiddeld genomen hoge fooien aan hun taxichauffeur.
Van alle onderzochte landen hebben taxichauffeurs in Macedonië het minst geluk als het aankomt op fooien. De gemiddelde fooi ligt in Macedonië, met 99 eurocent, namelijk het laagst.
Nederland staat na het Verenigd Koninkrijk, Finland, Zwitserland, Zweden, Spanje en Denemarken op een zevende plek in het rijtje ‘meest gulle taxipassagiers van Europa’.  
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peterzzpboekhouder  |   | 
15-01-2019
 | 
19:37 uur
De prijzen zijn de laatste jaren ook omlaag gegaan. In het verleden betaalde ik via de meter die maar bleef lopen. Nu boek ik dagen van te voren via internet een taxi vanaf schiphol en bieden ze een voordelige prijs aan, waardoor mijn fooi ook hoger is

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken