Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 januari 2019
 

Meer import en minder export van oldtimers

 
 

De import van oldtimers met een bouwjaar van voor 1988 nam de afgelopen jaren gestaag toe

Het aantal personenauto’s in Nederland ouder dan 30 jaar is afgelopen jaar toegenomen met 2,1 procent ten opzichte van 2017, tot 200.061 exemplaren op 31 december. Aan de vooravond van klassiekerbeurs Interclassics in Maastricht blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC tevens dat het aantal geïmporteerde oldtimers 4,1 procent toenam en de export fors daalde, met 16,7 procent.

De Kever en de Lelijke Eend zijn de populairste oldtimers van Nederland.
De import van oldtimers met een bouwjaar van voor 1988 nam de afgelopen jaren gestaag toe, van 4.137 stuks in 2014 naar 4.562 vorig jaar. Tegelijkertijd was er een spectaculaire daling in het aantal klassiekers dat ons land verliet; in 2014 waren dat er 18.864 en afgelopen jaar nog maar 7.838. Steeds meer oldtimers blijven dus in Nederland. Interclassics in MECC Maastricht opent donderdag 10 januari de deuren en vormt vier dagen lang het epicentrum voor oldtimerliefhebbers uit binnen- en buitenland. De beurs trekt elk jaar ruim 30.000 bezoekers en vrijwel elke auto op de beursvloer is te koop.

Rendabele belegging
De populariteit van oldtimers valt enerzijds te verklaren door de hoogconjunctuur, waardoor veel mensen eindelijk geld hebben om hun droom te realiseren. Anderzijds zorgt de langdurig lage rentestand ervoor dat veel kopers op zoek zijn naar een rendabele belegging. Afhankelijk van merk, model en de staat van het voertuig, zijn veel oldtimers de afgelopen jaren fors in waarde gestegen. Net als in de kunsthandel speelt de gestegen welvaart in de rest van de wereld daarin ook een rol, aangezien zich nu ook in toenemende mate geïnteresseerden uit bijvoorbeeld het Verre Oosten melden voor klassieke auto’s.

Kever en Eend populairst
De Volkswagen Kever in al zijn (motor)uitvoeringen is veruit de populairste oldtimer in Nederland, gevolgd door de Citroën 2CV, oftewel de Lelijke Eend. Een ander compact icoon is de Fiat 500 op plek zeven en de sportievere modellen MG B, Mercedes SL en Porsche 911 vinden we op de negende, tiende en elfde plaats. Andere opvallende en legendarische modellen in de top-vijftien zijn de Citroën DS ("Snoek"), Triumph Spitfire en Ford Mustang. Ondanks de lang vervlogen tijden zijn MG en Triumph ook vertegenwoordigd in de top van merken met de meeste oldtimers in Nederland, terwijl DAF en Saab met elk ruim 2.000 exemplaren net buiten de top-vijftien vallen. Dat geldt ook voor de registraties onder de naam Nekaf (2.066 stuks), de Rotterdamse autofabriek die tussen 1948 en 1971 onder andere Jeeps en Simca’s produceerde. Mercedes voert de lijst aan van meest geïmporteerde oldtimers in 2018, waarbij Porsche op de vierde plek bivakkeert. Buiten de top-vijftien staan exclusieve merken, zoals Rolls-Royce (33 exemplaren geïmporteerd), Ferrari (32), Maserati (negentien), Bentley (zestien), Aston Martin (acht) en Lamborghini (vier). Maar er werden ook 38 DAF’s ingevoerd, zeven oude Lada’s, twee Zastava’s en een Donkervoort.

De vijftien meest voorkomende modellen ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:

1. Volkswagen Kever: 8.117 stuks
2. Citroën 2CV: 6.663
3. Volkswagen Golf: 6.433
4. Mercedes 200-serie: 5.357
5. Mercedes S-klasse: 3.378
6. Opel Kadett: 2.952
7. Fiat 500: 2.870
8. BMW 3-serie: 2.763
9. MG B: 2.746
10. Mercedes SL: 2.643
11. Porsche 911: 2.253
12. Citroën DS: 1.924
13. Mercedes 190-serie: 1.575
14. Triumph Spitfire: 1.475
15. Ford Mustang: 1.426

De vijftien meest voorkomende merken ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:

1. Volkswagen: 29.782 stuks
2. Mercedes: 23.030
3. Citroën: 16.105
4. Volvo: 10.788
5. Ford: 10.221
6. Opel: 7.969
7. MG: 7.342
8. Fiat: 7.025
9. BMW: 6.599
10. Chevrolet: 6.406
11. Porsche: 5.652
12. Triumph: 4.617
13. Peugeot: 4.412
14. Alfa Romeo: 4.351
15. Jaguar: 3.616

De vijftien meest geïmporteerde merken ouder dan 30 jaar in 2018:

1. Mercedes: 537 stuks
2. Volkswagen: 505
3. Ford: 374
4. Porsche: 287
5. Chevrolet: 250
6. Citroën: 206
7. Fiat: 151
8. BMW: 133
9. Volvo: 130
10. Alfa Romeo: 128
11. Jaguar: 125
12. Land Rover: 96
13. MG: 94
14. Renault: 91
15. Peugeot: 78
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken