Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 januari 2019
 

Omzet ecommerce blijft gestaag groeien

 
 

Aandeel ecommerce in BBP is verder toegenomen in 2018

In 2018 steeg de omzet in ecommerce opnieuw ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is terug te zien in het aandeel van ecommerce in ons binnenlands bruto product (BBP). Naar verwachting beslaat deze 3,4 procent van het BBP en is de totale online verkoop daarmee goed voor 24.95 miljard euro.

Dit blijkt uit het Ecommerce rapport dat in samenwerking met SAP is opgesteld. 
Online verkoop heeft al geruime tijd een sterke groeicurve. In 2018 is de verwachte groeiratio van ecommerce dan ook 10,9 procent. Ondanks dat het aandeel van ecommerce gestaag blijft groeien, zijn we niet de fanatiekste shoppers van Europa. De Engelsen, Fransen en Duitsers shoppen liever online dan de gemiddelde Nederlander.
Als we online shoppen doen we dit het liefst bij Nederlandse winkels. Chinese webwinkels volgen Nederland op de voet. Meer dan de helft van de uitgaven aan buitenlandse aankopen (59 procent) wordt in Chinese webshops besteed. 34 procent van de online uitgaven wordt gedaan bij andere Europese landen. Zo kiest de Nederlandse consument met enige regelmaat voor Engeland (24 procent) of Duitsland (negentien procent).
 
Sportartikelen offline, kleding online
Online geeft de gemiddelde Nederlander het meeste uit aan kleding. Ook aan technische snufjes besteden ze genoeg geld. Verzorgingsproducten en sportartikelen zien we toch liever in het echt en hier wordt dan ook weinig online omzet in behaald. Als we naar online services kijken, boekt de Nederlander het vaakst vliegtickets en vakantieverblijven op het internet. Reisbureaus krijgen dan ook minder vaak een bezoekje. De soort producten of services die we online aanschaffen verschillen niet tussen verschillende leeftijdsgroepen.
Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: "Steeds meer Nederlandse klanten shoppen online. Maar of consumenten nu online of offline shoppen, het is belangrijk dat ze een consistente ervaring hebben. Online shoppen moet aanvoelen alsof u in een winkelstraat loopt en net die ene winkel binnengaat die uw aandacht trekt. Deze ervaring moet zowel in de winkel als bij de internetversie van deze retailer persoonlijk en aantrekkelijk zijn. Online is het daarnaast van extra groot belang dat u helder communiceert met de klant. Zo voorkomt u dat deze bijvoorbeeld bij het uitchecken voor onverwachte verzendkosten komt te staan. Door helder en transparant te zijn, weet de klant precies wat hij van een merk kan verwachten. Dat geeft vertrouwen."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken