Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 januari 2019
 

Het belang van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering als ZZP'er

 
 

Sluit naast een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af

Het aantal ZZP’ers in Nederland stijgt al jaren, en is ook in 2018 weer met bijna 80.000 mensen toegenomen. De media berichten vaak over de risico’s die ZZP’ers lopen, omdat slechts weinigen goed verzekerd zijn.

In de meeste gevallen wordt er over het ontbreken van een arbeidsongeschiktheidsverzekering gesproken, maar ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zou eigenlijk iedere ZZP’er moeten hebben. Waarom? Ron ter Stege van Aansprakelijkheidsverzekering.com legt het u uit.
 
Wat is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Ter Stege begint met een uitleg over wat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering precies inhoudt. "Deze verzekering dekt de kosten die kunnen ontstaan wanneer u als ZZP’er tijdens het uitoefenen van uw bedrijfsactiviteiten schade veroorzaakt bij een ander, of als door uw toedoen iemand letsel oploopt. Denk hierbij aan materiële schade bij klanten, schade door een gebrekkig product of verwondingen die iemand per ongeluk door u toedoen oploopt tijdens uw werkzaamheden. Er wordt onder andere dekking geboden voor uw eigen handelingen, de producten of diensten die u aanbiedt maar ook bijvoorbeeld milieuaansprakelijkheid."
 
Geen risico op persoonlijke aansprakelijkheid
Wordt u aansprakelijk gesteld, dan kunt u volgens Ter Stege voor zware financiële lasten komen te staan. Ter Stege: "Hoewel u natuurlijk altijd zo veilig mogelijk werkt, kan een ongeluk gebeuren waardoor schade of letsel ontstaat. Reparatie of vervanging van materiële zaken, maar ook medische kosten kunnen honderden duizenden euro’s bedragen. Geld dat u als ZZP’er waarschijnlijk niet hebt. Maar als ZZP’er loopt u zonder aansprakelijkheidsverzekering wel het risico loopt dat uw privévermogen aangesproken zal worden om de kosten te kunnen voldoen. De verzekering voorkomt dus dat u onvoorzien hoge kosten krijgt door materiële schade of personenschade."
 
Steeds meer claims
Waarom een aansprakelijkheidsverzekering steeds belangrijker is geworden? Ter Stege: "De claimbewustheid wordt steeds groter. Het aantal claims dat wordt ingediend is al een aantal jaren stijgende. Dit geldt ook voor de bedragen die worden toegekend. Aangeraden wordt om minimaal 2,5 miljoen euro per aanspraak te verzekeren. Houd er wel rekening mee dat deze enkel materiële of personenschade dekt, en geen vermogensschade. Dit laatste wordt vooral aangeraden voor mensen met een adviserende functie, en kan door middel van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering worden afgedekt."
 
Verzekering dekt ook medewerkers en uitzendkrachten
Goed om te weten volgens Ter Stege: een aansprakelijkheidsverzekering die u afsluit dekt ook schade of letsel ontstaan door medewerkers. "Hoewel de meeste ZZP’ers echt als zelfstandige zonder personeel werken, zijn er ook mensen die wel medewerkers in dienst hebben. Dan is het handig om te weten dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook de kosten voor schade of letsel dekt die is veroorzaakt door medewerkers of uitzendkrachten. Ook de schade of verwondingen die zij elkaar tijdens het werk toebrengen of oplopen."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken