Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 januari 2019
 

Het belang van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering als ZZP'er

 
 

Het aantal ZZP’ers in Nederland stijgt al jaren, en is ook in 2018 weer met bijna 80.000 mensen toegenomen. De media berichten vaak over de risico’s die ZZP’ers lopen, omdat slechts weinigen goed verzekerd zijn.

In de meeste gevallen wordt er over het ontbreken van een arbeidsongeschiktheidsverzekering gesproken, maar ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zou eigenlijk iedere ZZP’er moeten hebben. Waarom? Ron ter Stege van Aansprakelijkheidsverzekering.com legt het u uit.
 
Wat is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Ter Stege begint met een uitleg over wat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering precies inhoudt. "Deze verzekering dekt de kosten die kunnen ontstaan wanneer u als ZZP’er tijdens het uitoefenen van uw bedrijfsactiviteiten schade veroorzaakt bij een ander, of als door uw toedoen iemand letsel oploopt. Denk hierbij aan materiële schade bij klanten, schade door een gebrekkig product of verwondingen die iemand per ongeluk door u toedoen oploopt tijdens uw werkzaamheden. Er wordt onder andere dekking geboden voor uw eigen handelingen, de producten of diensten die u aanbiedt maar ook bijvoorbeeld milieuaansprakelijkheid."
 
Geen risico op persoonlijke aansprakelijkheid
Wordt u aansprakelijk gesteld, dan kunt u volgens Ter Stege voor zware financiële lasten komen te staan. Ter Stege: "Hoewel u natuurlijk altijd zo veilig mogelijk werkt, kan een ongeluk gebeuren waardoor schade of letsel ontstaat. Reparatie of vervanging van materiële zaken, maar ook medische kosten kunnen honderden duizenden euro’s bedragen. Geld dat u als ZZP’er waarschijnlijk niet hebt. Maar als ZZP’er loopt u zonder aansprakelijkheidsverzekering wel het risico loopt dat uw privévermogen aangesproken zal worden om de kosten te kunnen voldoen. De verzekering voorkomt dus dat u onvoorzien hoge kosten krijgt door materiële schade of personenschade."
 
Steeds meer claims
Waarom een aansprakelijkheidsverzekering steeds belangrijker is geworden? Ter Stege: "De claimbewustheid wordt steeds groter. Het aantal claims dat wordt ingediend is al een aantal jaren stijgende. Dit geldt ook voor de bedragen die worden toegekend. Aangeraden wordt om minimaal 2,5 miljoen euro per aanspraak te verzekeren. Houd er wel rekening mee dat deze enkel materiële of personenschade dekt, en geen vermogensschade. Dit laatste wordt vooral aangeraden voor mensen met een adviserende functie, en kan door middel van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering worden afgedekt."
 
Verzekering dekt ook medewerkers en uitzendkrachten
Goed om te weten volgens Ter Stege: een aansprakelijkheidsverzekering die u afsluit dekt ook schade of letsel ontstaan door medewerkers. "Hoewel de meeste ZZP’ers echt als zelfstandige zonder personeel werken, zijn er ook mensen die wel medewerkers in dienst hebben. Dan is het handig om te weten dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook de kosten voor schade of letsel dekt die is veroorzaakt door medewerkers of uitzendkrachten. Ook de schade of verwondingen die zij elkaar tijdens het werk toebrengen of oplopen."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Heleen Valkema  |   | 
13-02-2019
 | 
09:58 uur
Op het moment heb ik geen aansprakelijkheidsverzekering. Ik ga mij verdiepen of het nuttig is voor mij. Zeker als ik iemand inhuur om te helpen bij mijn cursussen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken