Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 januari 2019
 

Dit zijn de belangrijkste online marketingtrends van 2019

 
 

Nu het jaar net beghonnen is, treedt dé hamvraag steeds vaker naar voren: hoe zal 2019 eruit komen te zien voor de online marketeer? Het is een vraag die ook Gerardo Maio, online marketeer bij Tomahawk Digital Marketing, inspireert.

Voor Brisk Magazine doet hij zijn voornaamste bevindingen en ideeën uit de doeken.

Chatbots veroveren de digitale wereld
U ziet ze eigenlijk nu al vaak verschijnen: de chatbots die 24/7 websitebezoekers bijstaan. Volgens Maio zal hun belang enkel en alleen toenemen. "Niet alleen bieden ze op ieder moment van de dag een antwoord, bovendien zijn ze ook handige dataverzamelaars. Door hun vragen leren ze wat er bij bezoekers leeft en bovendien geven ze die informatie meteen door aan de marketeer. Het blijft wel belangrijk dat zo’n chatbots goed getraind zijn. Toch zie ik ze in 2019 helemaal doorbreken. Enkel de koppeling met AI zal voor de klassieke webwinkel nog wat langer op zich laten wachten," aldus Maio.

Gepersonaliseerde marketing
U kent het personalisatiefenomeen waarschijnlijk al van bedrijven zoals Starbucks, waar ze er bovendien ook nog eens in slagen om uw naam volledig fout te schrijven. Volgens Maio gaat gepersonaliseerde marketing in 2019 echter nog een stapje verder. "Gepersonaliseerde content gaat de basis worden. Websites zullen u persoonlijk welkom heten. Dat zien we nu al gebeuren. Hiernaast zal u vooral blogberichten en artikelen zien die bij u passen. De vragen die u aan de chatbot stelt, kunnen helpen om de persoonlijke aanpak vorm te geven. Dat is een groot verschil met de hedendaagse klantendienst waar uw input eigenlijk deels verloren gaat," geeft hij aan.

Smartphones worden de standaard
Vroeger werden websites eerst gemaakt voor de computer en vervolgens aangepast om ook op de smartphone goed te draaien. In 2019 wordt het helemaal omgekeerd, zo orakelt Maio althans: "Eigenlijk is dat voornamelijk het gevolg van onze nieuwe manier van surfen. We gebruiken steeds vaker onze smartphone in plaats van de computer. Hierdoor zetten grote spelers zoals Google sterk in op mobile-first indexing. Websites die goed ogen op de smartphone, zullen hoger scoren in Google. En als Google iets beslist, dan kunnen marketeers niet anders dan volgen. In 2019 zullen we dan ook compleet mobile-first gaan. En websites die er momenteel helemaal niet goed uitzien op de smartphone of tablet? Zij zullen niet anders kunnen dan zich aan mobieltjes aan te passen."

Influencers zullen meer doen dan producten promoten
Sommige marketeers stonden lange tijd twijfelachtig ten aanzien van influencers. Het voelde volgens hen onjuist aan. Tegenwoordig zijn influencers uitgegroeid tot een standaard begrip. Er zijn dan ook talloze websites die influencers en marketeers transparant met elkaar in contact brengen.
Toch zal er volgens Maio nog een duidelijke verbreding optreden: "Influencers worden nu voornamelijk ingezet om producten te promoten. Vooral op Instagram is hierdoor een gigantische groei merkbaar. Die groei zal zich ook in 2019 gewoon voortzetten. Maar samen met het vervagen van de kennisparadox en het verdwijnen van clickbait, zullen adverteerders influencers ook steeds vaker inzetten voor het delen van content. Verwijzen naar informatie, in plaats van naar producten. Op die manier bouwen ze aan een eerlijker model waarbij kwaliteit en kennis centraal staan."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken