Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 januari 2019
 

Nieuwe bestelauto’s gaan als warme broodjes over de toonbank

 
 

De bestelauto zit duidelijk opnieuw in de lift, dat merken ook verzekeraars die op de Bestelauto Expo aanwezig waren. Ook voor Centraal Beheer is dat het geval, waar woordvoerder Ramona Verboven het heeft over de huidige trends, hun verklaringen en eveneens een handige tip meegeeft voor zij die een nieuwe bestelauto kopen.

Hoewel bestelauto’s volgens de cijfers van het CBS en de branchevereniging BOVAG nog steeds populair zijn, konden fabrikanten de laatste tien jaar niet helemaal op die populariteit meeliften. Bij Centraal Beheer was echter het tegendeel waar. Volgens Verboven heeft dat een duidelijke verklaring: "Indien we er dezelfde cijfers van het CBS op naslaan, blijkt dat de gemiddelde leeftijd van bestelauto’s sinds 2010 met ruim 25 procent is toegenomen. We doen de bestelauto dus minder snel van de hand of we geven bestelauto’s vaker een tweede leven. Ook wij hebben de laatste jaren steeds vaker verzekeringen afgesloten voor oudere bestelauto’s. Terwijl de tweedehandsmarkt floreerde, bleven fabrikanten dus buiten schot."

Opnieuw toename aantal nieuwe bestelbusjes
Toch blijkt de Bestelauto Expo ongemeen populair te zijn. Dat valt moeilijk te rijmen met het idee dat men net minder nieuwe bestelbussen koopt en de gemiddelde leeftijd zo verder oploopt. "Dat klinkt inderdaad vreemd. U moet die stijgende leeftijdscijfers dan ook relativeren. In de eerste plaats moet u weten dat het aantal bestelbusjes in Nederland jaar na jaar groeit. Hoewel de gemiddelde leeftijd stijgt, verkocht men vorig jaar ruim 20.000 nieuwe bestelbusjes meer dan in 2015. Natuurlijk heeft dat nog niet meteen een grote impact op de gemiddelde leeftijdscijfers, maar het kan de geslaagde resultaten van de Bestelauto Expo natuurlijk wel verklaren. Overigens moet ik ook aanhalen dat de cijfers niet overal identiek zijn. Zo merken wij dat we in stedelijke gebieden veel meer nieuwe bestelbusjes inschrijven dan op het platteland. Het lijkt zelfs alsof bestelbusjes in de stad geboren worden en hun tweede leven leiden op het platteland," geeft Verboven aan.
Verboven extraheert echter ook een en ander: "We moeten de oorzaken van de heropleving van het nieuw bestelbusje overigens ook elders zoeken. Oude bestelbusjes blijven niet eeuwig leven, oudere bestelauto’s met dieselmotoren mogen niet zomaar milieuzones inrijden en dan zijn er nog de plannen van minister Cora Van Nieuwenhuizen, die een vrijstelling van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s ambieert. Ook zulke zaken beïnvloeden de populariteit van de Bestelauto Expo."

Tip van de verzekeraar
Nu de crisis al even achter ons ligt en de verkoopcijfers van nieuwe bestelbusjes opnieuw opveren, kreeg Verboven de vraag voorgeschoteld of zij nog een tip had voor zij die op de Bestelauto Expo een nieuw bestelbusje aanschaffen. "De belangrijkste tip die ik kan geven, is: buit uw schadevrije jaren uit. Vele oudere bestelauto’s in ons land zijn het resultaat van vroegere leasingcontracten. In de tussentijd heeft u misschien heel wat schadevrije jaren opgebouwd. In een leasingcontract wordt daar geen rekening mee gehouden. Hierdoor kan het aanschaffen van een nieuwe bestelbus op lange termijn veel voordeliger zijn dan het kiezen voor een nieuwe leasingovereenkomst," geeft zij hen nog even mee.
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
René Meijer  |   | 
7-10-2019
 | 
10:54 uur
Interessant artikel en goed geschreven! Wij zij inderdaad ook nog altijd een toename in het aantal bestelauto's in de zakelijke leasemarkt. Wij willen als tip meegeven dat een tweedehands bedrijfswagen ook een financieel aantrekkelijke optie kan zijn. Zoals altijd, laat je goed adviseren.
Ron  |   | 
8-10-2019
 | 
04:37 uur
Interessant, ben wel benieuwd wat de exacte cijfers van 2019 zijn ten opzichte van 2018. 2018 was namelijk een beter jaar voor vele verschillende voertuigen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken