Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 december 2018
 

Domeinnaam kiezen lastig?

 
 

Nog voor de oprichting van een bedrijf en dus nog voordat de markt bestormd kan gaan worden moet vaak al gekozen worden voor een domeinnaam. Maar... wat voor domeinnaam moet u kiezen? Wordt het iets grappigs of toch serieus? Kiest u voor .nl of toch voor .com of .biz?

Een paar handige tips van Sofie van der Meer in samenwerking met Argeweb.
Van der Meer: "Het klinkt simpel, even een domeinnaam kiezen, vastleggen en de wereld veroveren met een website. Nou is het aanvragen van een domeinnaam gelukkig helemaal niet moeilijk. Lastiger kan de keuze zijn om nét die goede, pakkende domeinnaam te vinden. U wilt dat mensen zonder problemen het webadres onthouden (en aan elkaar doorgeven) en dat een domeinnaam duidelijk maakt wat het bedrijf doet."
 
Check of domeinnaam al bestaat
Misschien heeft u al ideeën voor een goede naam. Het kan ook zijn dat  de naam van het bedrijf zo duidelijk is dat er alleen maar .nl of .com achter gezet hoeft te worden. Helaas zijn er soms mensen die net iets eerder op hetzelfde idee zijn gekomen en de domeinnaam al geclaimd hebben. Of een domeinnaam nog vrij is, kunt u makkelijk controleren met een domeinnaam check. Bijvoorbeeld via sidn.nl. Maak de borst maar nat, veel domeinnamen zijn reeds geclaimd. Generieke namen zijn niet meer te krijgen, althans niet via reguliere weg.

Maak duidelijk wat het bedrijf doet
Het is niet handig als mensen een webadres zien en maar moeten raden wat voor site daarachter zit. Daarom is het handig om iets over uw business in de domeinnaam te vermelden. Een bijkomend voordeel is dat u bij Google ook hoger op de pagina van zoekresultaten komt als mensen zoeken op het soort bedrijf (of hobby) die bij uw webadres past. Daarbij kan redelijk gedetailleerd te werk gegaan worden. Verkoopt u sierplanten in de buurt van Almere, dan is sierplantenalmere.nl een prima webadres.
 
Zorg dat mensen de naam onthouden
Soms hebben mensen geen smartphone of computer in de buurt en moeten ze uw webadres even onthouden. Ook kan het zijn dat een van uw klanten het adres van uw website wil doorgeven aan een andere mogelijke klant. Voorwaarde is dus dat de domeinnaam te onthouden is.
Dat betekent: maak hem niet al te lang, probeer het gebruik van streepjes te vermijden (mensen vergeten dat het er in staat of weten niet tussen welke woorden het ook alweer stond) en kies niet voor ál te hip of modieus taalgebruik.

Kijk ook naar andere extensies dan .nl
Als u in Nederland actief bent, ligt het voor de hand dat u een domeinnaam kiest die op .nl eindigt. Veel mensen zullen er automatisch van uit gaan dat het webadres eindigt op .nl.  Het ligt voor de hand en het komt het meest geloofwaardig over.
U kunt kiezen uit meer dan 500 extensies (achtervoegsels). Wat moet iemand daarmee? Heeft u een internationaal bedrijf, dan is het verstandig om dezelfde domeinnaam ook met .com en eventueel .eu vast te leggen. Ook kunt u overwegen de extensie te claimen van de landen waar u zaken mee doet, zoals .be, .de of .fr... Zo bereikt u misschien meer mensen en weet u zeker dat anderen er niet mee vandoor gaan.
Het leuke is dat er steeds meer extensies zijn die aangeven wat een bedrijf doet of waar een bedrijf zich bevindt. Het kan een goed idee zijn om voor een webwinkel een domein met .shop te kiezen of voor een onderneming in Amsterdam (ook) een .amsterdam domein vast te leggen.
Alles al geclaimd? Dan zit er niets anders op dan een bestaande domeinnaam over te nemen van de huidige eigenaar.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken