Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Acht tips voor een inspirerende onderneming

18 december 2018 - Het is een veelvoorkomende vraag bij ondernemers in elk stadium, van starter tot doorgewinterde entrepreneur: hoe vindt u inspiratie voor uw bedrijf? En als u het gouden idee hebt bedacht, hoe zorgt u er dan voor dat u in de ‘flow’ blijft en niet vastloopt?

Oprichter van Housing Anywhere, Niels Van Deuren, vertelt hoe hij inspiratie kreeg voor zijn onderneming. Ook geeft hij acht tips over hoe zijn ondermeming succesvol is geworden en welke stappen hij hiertoe heeft gezet. Met behulp van zijn tips kunt u zo aan de slag met uw eigen bedrijf.
 
Tip 1: Kijk naar problemen die u zelf ondervindt, producten of diensten die u mist
Van Deuren vertelt: "Mijn idee voor HousingAnywhere.com kwam voort uit een probleem waar ik zelf tegenaan liep: het niet kunnen vinden van passende huisvesting voor het half jaar dat ik in het buitenland zat. Een idee begint als een klein zaadje dat in uw hoofd geplant wordt. Het vindt zijn oorsprong meestal in een probleem waarvan u realiseert dat er nog geen oplossing voor is. In mijn geval liep ik tegen zo’n probleem aan toen ik op uitwisseling ging naar Singapore. Ik was op zoek naar een studentenkamer en dat bleek moeilijker dan verwacht. Ik ging online op zoek naar een kamer, maar vond alleen een paar verdacht uitziende websites die me vroegen op voorhand de huur te betalen. Niet meteen waar u op zit te wachten als student. Tegelijk worstelde ik ook met mijn kamer in Rotterdam. Welke Nederlandse student was immers op zoek naar een kamer voor een semester? Die buitenlandse studenten die op weg waren naar Rotterdam voor hun semester abroad, waren onmogelijk te bereiken. Zo ontstond mijn missie om een veilig platform te creëren waar studenten hun kamer op konden vinden en verhuren."
 
Tip 2: Duik in uw doelgroep
"Voordat u ergens in springt wilt u natuurlijk even het water testen. Eerst uitzoeken hoe de markt eruit zag, en wie de mogelijke klanten konden worden. Aangezien studenten de doelgroep waren, betekende dit dat ik mijn focus groep moest gaan opzoeken op plaatsen waar zij zich graag begeven. En zo was een biertje drinken in de kroeg met een groep Erasmus studenten voortaan onderzoek. In deze fase is het belangrijk om zo veel mogelijk te weten te komen over potentiële klanten en het probleem waar zij tegenaan lopen. Zelfs voor u nog maar een minuut aan uw product zelf hebt gewerkt. Door het stellen van de juiste vragen kunt u ontzettend veel essentiële informatie loskrijgen. Zo bleek dat studenten die op uitwisseling gaan vaak alleen de naam van hun gastuniversiteit doorgestuurd krijgen. Ik ben toen met verschillende universiteiten en hogescholen gaan praten en heb hen mijn idee voorgelegd. De eerste partners van HousingAnywhere waren al snel een feit, " aldus de oprichter.
 
 Tip 3: Vraag om feedback en blijf verbeteren 
"Wanneer uw website online staat - al is het een eerste versie - en u die eerste klanten binnengehaald hebt, opent zich een nieuwe poort tot informatie" tipt Van Deuren. "Uw eerste klanten zijn de pioniers die uw platform gebruiken, en er is als ondernemer geen betere feedback te bedenken dan hun mening. De kans is groot dat u tegen die tijd uw eigen platform beter kent dan de binnenkant van uw broekzak. En hoewel het soms moeilijk toe te geven is: u ziet de tekortkomingen van uw eigen ‘baby’ vaak niet. Daarom is het zo belangrijk om die eerste externe feedback binnen te halen. Wanneer uw klantenbestand nog maar uit 20 klanten bestaat, raad ik u aan de telefoon te pakken en hen op te bellen. Het is niet nodig om online surveys uit te sturen, een simpel belletje volstaat in deze fase. ‘Hoe hebt u van ons gehoord? En hebt u kunnen vinden wat u zocht?’ Het klinkt misschien wat raar, maar u kunt op deze manier ontzettend veel leren."
 
 Tip 4: Vertrouw op uzelf, maar ook op data
Van Deuren adviseert: "U begint zonder data. Het is een idee dat u drijft en de ervaringen van de klanten waar u naar luistert. Maar dat zijn er tintig, geen miljoen. U maakt beslissingen gebaseerd op wat u denkt dat goed is en u gaat uit van uw eigen onderbuikgevoel. Maar dan krijgt u nieuwe klanten. Veel nieuwe klanten. En met deze nieuwe klanten, komt er ook heel wat interessante data ter beschikking. En dan volgt er een keerpunt, waarbij u uw eigen intuïtie soms ondergeschikt moet maken aan data. Als ondernemer, is dit soms moeilijk om los te laten. Zo was ik er altijd van overtuigd dat de knop ‘List Your Place For Free’ rechtsboven moest komen te staan. Tot een van mijn developers zich afvroeg of dat wel echt het meest effectief was. U kent ze wel, van die analytische breinen die hun beslissingen baseren op cijfers. Dus hebben we met behulp van A/B-testen uitgezocht of dit wel de juiste bewoording en juiste plek was voor de knop. Gelukkig zat mijn intuïtie op dezelfde lijn als de data - en kon ik mijn geliefde knop dus laten staan. Maar soms spreekt de data uw intuïtie tegen en moet u dit aanvaarden wilt u verder groeien. De data die we deze dagen voorhanden hebben geven u immers zo veel waardevolle inzichten in hoe uw klanten uw product ervaren."
 
Tip 5: Omring u met talent
"De grootste bron van nieuwe ideeën voor het platform is uw team. Bij HousingAnywhere hebben we teams vol talentvolle mensen waarmee het platform is uitgegroeid tot dat het vandaag is: 90 mannen en vrouwen en een echte smeltkroes van persoonlijkheden, ideeën en meningen. Het is bovendien een internationaal team, met meer dan 30 nationaliteiten die in bedrijven overal ter wereld gewerkt hebben," aldus de oprichter.
 
Tip 6: Netwerken, netwerken, netwerken
Van Deuren laat weten: "Inspiratie haal ik ook heel veel uit andere ondernemers. En dan bedoel ik niet de Zuckerbergs of Jobs van deze wereld - maar de mensen die in hetzelfde vaarwater zitten. U wilt ervaringen uitwisselen met mensen die in dezelfde fase zitten. Of met mensen die al een jaar of twee verder zijn - en u verder kunnen helpen met concreet advies. Een ideale manier om met hen in contact te komen is via ondernemersbijeenkomsten of netwerk evenementen. Kijk welke evenementen u naar het volgende niveau kunnen helpen!"
 
Tip 7: Abonneer, lees en luister
"En dan is er natuurlijk nog de digitale wereld. Hoewel het hier niet zo zeer gaat om persoonlijke contacten, zijn er tal van blogs, nieuwsbrieven en podcasts beschikbaar waar u gigantisch veel uit kunt leren. En dan heb ik het wel over de Zuckerbergs van onze planeet," vertelt Van Deuren enthousiast. "Omdat u als ondernemer graag van alles tenminste een beetje kaas gegeten wilt hebben, gaat mijn voorkeur uit naar nieuwsbrieven die een interessante mix van artikels aanbieden. Zo leer ik steeds bij over technologie, marketing, sales en ondernemerschap. Een goed voorbeeld is de Founders Grid, die u elke paar dagen een leuke verzamellijst met verschillende blogposts doorstuurt. Verder volg ik ook een heel aantal influencers zoals Tim Ferris. Podcasts zoals SproutCast en MarketingSchool van Neil Patel en Eric Siu horen ook in dit lijstje. Ideaal om in de trein naar huis of tijdens de klusjes thuis mijn brein te blijven prikkelen."
 
Tip 8: Zorg voor genoeg downtime om weer op te laden
"Hoewel ik het niet graag toegeef, is mijn inspiratie soms ook op. U loopt tegen muren aan en hebt het gevoel dat u ieder idee al 700 keer hebt omgedraaid en uitgespit, maar het ‘aha-moment’ blijft uit. Wat ik in zo’n geval kan aanraden is simpel, operationeel werk zoals uw mailbox leegmaken. Recht door zee en niet teveel nadenken - zodat er in uw hoofd ergens weer plaats vrijgemaakt wordt voor die spontane ideeën. Ik haal ook veel inspiratie uit tripjes naar het buitenland of tijdens een bezoek aan een museum. Inspiratie komt van alle kanten. En meestal komt dat baanbrekende idee net uit een hoek waarvan u het niet verwacht. Misschien is het uw grootmoeder aan de koffietafel met een interessante mening. Misschien is het een quote van een actrice in een roddelblaadje in de wachtkamer bij uw tandarts, of uw tweejarig nichtje met haar nieuwe tekening. Zolang u openstaat voor nieuwe inspiratie, komen die nieuwe ideeën op een of ander moment vanzelf wel binnenrollen," concludeert Van Deuren. 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.