Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 december 2018
 

Economische bedrijvigheid stuwt verkoop van bestelauto’s en aanhangwagens

 
 

Uit een analyse van BOVAG blijkt dat dit jaar tot en met november reeds meer nieuwe bestelwagens zijn geregistreerd dan in heel 2017. Daarnaast groeide de afzet van nieuwe aanhangwagens met zeven procent ten opzichte van de eerste elf maanden vorig jaar. De aanhoudende economische groei in Nederland zorgt ervoor dat ondernemers investeren in nieuw materieel.

Het aantal nieuwe bestelauto’s dit jaar bedroeg tot en met november 75.299, terwijl dat er in heel 2017 in totaal 73.478 waren. De stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is 7,6 procent. De verkoop van nieuwe aanhangwagens nam in de eerste elf maanden van 2018 toe met zeven procent tot 20.970 stuks. Sinds 2013 stijgen in beide categorieën de afzetcijfers jaar op jaar, maar de verkoopniveaus van voor de economische crisis blijven vooralsnog buiten bereik.
 
Online winkelen
Tijdens de economische crisis stelden veel ondernemers aanschaf en vervanging van hun voertuigen en materieel uit. In 2008 werden bijna 85.000 nieuwe bestelauto’s en zo’n 24.500 nieuwe aanhangwagens verkocht. Sinds 2013 herstellen de verkoopcijfers in beide categorieën structureel, van circa 50.500 lichte bedrijfswagens destijds naar een verwacht totaal van ongeveer 79.000 in 2018 en van 14.000 aanhangwagens in 2013 naar circa 22.500 dit jaar. Onder andere bouw- en klusbedrijven, hoveniers, loodgieters en meubelmakers hebben de afgelopen jaren de economische wind in de zeilen en dus behoefte aan vervanging of uitbreiding van het wagenpark. Datzelfde geldt voor pakketbezorgers die door de opkomst van online winkelen overuren draaien. Voor 2019 verwacht BOVAG een stabilisatie van de bestelautoverkopen op het niveau van dit jaar, waarin Volkswagen met 15.727 verkochte exemplaren en bijna 21 procent marktaandeel tot en met november de scepter zwaait. Vier op de vijf nieuwe Volkswagens betreft een Caddy of Transporter. Mercedes-Benz, met voornamelijk de modellen Sprinter en Vito, volgt op gepaste afstand met 11.122 stuks en bijna vijftien procent aandeel. Ford verkocht in de eerste elf maanden van dit jaar 10.036 bestelwagens en completeert met ruim dertien procent marktaandeel het ereschavot.

Noord-Brabant domineert
De markt voor aanhangwagens is sinds jaar en dag voornamelijk een Brabantse aangelegenheid. De top-vier heeft een gezamenlijk marktaandeel van ruim 45 procent en bestaat louter uit bedrijven die in Noord-Brabant zijn gevestigd: Hapert, Anssems, Saris en Henra. Nummer vijf Hulco produceert tegenwoordig in Duitsland, maar heeft z’n wortels in Tilburg, terwijl ook nummer 7 Eduard Trailers van Brabantse komaf is en de fabriek van nummer acht Vlemmix in Asten staat. Proline is negende op de verkoopranglijst van 2018 en gevestigd in Zeeland, waarmee alleen het Britse Ifor Williams en Duitse Humbaur de (Zuid-)Nederlandse hegemonie in de top tien van bestverkochte merken doorbreken.

De meest verkochte merken aanhangwagens in 2018 tot en met november:
 

  • Hapert met 3.369 stuks en 16,1 procent marktaandeel
  • Anssems (2.377 stuks / 11,3 procent)
  • Saris (1.945 stuks / 9,3 procent)
  • Henra (1.842 stuks / 8,8 procent)
  • Hulco (1.372 stuks / 6,5 procent)
  • Ifor Williams (1.126 stuks / 5,4 procent)
  • Eduard (1.075 stuks / 5,1 procent)
  • Vlemmix (702 stuks / 3,3 procent)
  • Proline (602 stuks / 2,9 procent)
  • Humbaur (553 stuks / 2,6 procent)
  • De meest verkochte modellen van bestelwagens in 2018 tot en met november waren:
     
  • Volkswagen Caddy met 6.311 exemplaren en 8,4 procent marktaandeel
  • Volkswagen Transporter (6.301 stuks / 8,4 procent)
  • Mercedes-Benz Sprinter (5.214 stuks / 6,9 procent)
  • Ford Transit Custom (4.481 stuks / 6,0 procent)
  • Renault Trafic (3.975 stuks / 5,3 procent)
  • Mercedes-Benz Vito (3.865 stuks / 5,1 procent)
  • Opel Vivaro (3.504 stuks / 4,7 procent)
  • Peugeot Partner (3.295 stuks / 4,4 procent)
  • Peugeot Expert (3.239 stuks / 4,3 procent)
  • Renault Master (2.940 stuks / 3,9 procent)
  • De meest verkochte merken van lichte bedrijfsauto’s dit jaar tot en met november:
     
  • Volkswagen met 15.727 stuks en 20,9 procent marktaandeel
  • Mercedes-Benz (11.122 stuks / 14,8 procent)
  • Ford (10.036 stuks / 13,3 procent)
  • Renault (9.059 stuks / 12,0 procent)
  • Peugeot (7.731 stuks / 10,3 procent)
  • Opel (6.224 stuks / 8,3 procent)
  • Fiat (4.179 stuks / 5,5 procent)
  • Citroën (3.138 stuks / 4,2 procent)
  • Iveco (2.025 stuks / 2,7 procent)
  • Toyota (1.809 stuks / 2,4 procent)
  •  
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     
     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
    Lees verderMeer boeken