Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 december 2018
 

Online kerstaankopen bereiken deze week hun piek

 
 

Black Friday was al enorm belangrijk voor e-commercespelers, maar volgens analyses van RTB House gaat kerst voor nog betere resultaten zorgen, vooral deze week. Opvallend genoeg zag het bedrijf in zijn data van 2017 een terugval in de derde week van december.

De verwachting is verder dat shoppers na kerst weer meer online aankopen gaan doen. RTB House bracht ook het shoppinggedrag van Nederlanders in kaart. Dat gebeurde in het kader van een groter onderzoek met data uit Europa, Zuid-Amerika, Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.
 
Online winkelen
Volgens de analyse is de kans dat Nederlanders een online winkel bezoeken en een aankoop doen, het grootst in de twee weken voor kerst. In 2017 was er op de zondag twee weken voor kerst een piek in het aantal aankopen. Op die dag lag het aantal bezoeken aan onlineshops 44 procent hoger dan het maandgemiddelde. De bezoekers kochten 43 procent meer dan het decembergemiddelde. Zaterdagen zijn het minst e-commercevriendelijk. Het aantal webshopbezoekers lag dertien procent lager dan het maandgemiddelde, en het aantal transacties was acht procent lager dan gemiddeld.
Volgens data van RTB House neemt het bezoek aan webshops ongeveer vier dagen voor kerst langzaam maar zeker af en bereikt het op 25 december het laagste punt. Het bezoek aan webshops ligt dan veertig procent lager dan het decembergemiddelde. Het aantal transacties is ook lager en ligt 55 procent onder het maandgemiddelde.
 
Minder lastminute aankopen
"Onlineshoppers in december lijken vooral in de eerste helft van de maand hun aankopen te doen, en niet op het laatste moment. Lastminute aankopen gebeuren bij voorkeur in fysieke winkels," zegt Cyril Westerhof, Country Manager Benelux van RTB House. "Daarom is het raadzaam om specifieke activiteiten te blijven ondernemen om klantengagement en verkoop een boost te geven. De decembermaand biedt ook goede kansen om klanten die de winkel enkele weken geleden hebben bezocht en toen niks hebben gekocht, weer te bedienen. Langetermijnacquisitie en het cultiveren van klanten die herhaalaankopen doen, zijn voor de meeste marketeers het ultieme eindspel. Zorg daarom voor budget voor recent actieve shoppers om te zorgen dat ze deze herhaalaankopen doen. Er is meer urgentie vlak na kerst en late shoppers kunnen een flinke bijdrage leveren aan de decemberverkopen."
 
Stijging na kerst
Het aantal bezoeken aan webshops en het aantal transacties beginnen na kerst incrementeel te stijgen. Zo noteerde 27 december 2017 wereldwijd drie procent meer bezoeken aan webshops dan gemiddeld en lag het aantal aankopen ook drie procent hoger dan het gemiddelde. Dat zijn de hoogste aantallen direct na kerst.
"Een groeiend aantal bezoekers en conversies na kerst kunnen te maken hebben met het begin van de uitverkoop van het nieuwe jaar, wat ook een populair winkelseizoen voor e-commerce is. Daarom is het de moeite waard om advertisingkosten te plannen op basis van onlineshoppingtrends. Gepersonaliseerde retargeting is een belangrijke tool die advertisingboodschappen gedurende het gehele winkelseizoen zo nauwkeurig mogelijk personaliseert. Met AI-technologie en deep-learning-algoritmen die retargeting aansturen, kunnen marketeers advertenties weergeven met de meest gewenste producten voor iedere individuele klant," aldus Westerhof.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken