Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 december 2018
 

Een op de dertien ondernemers krijgt naheffingsaanslag

 
 

Checklist legt ondernemers in drie stappen uit wat te doen bij een naheffingsaanslag

Afgelopen kwartaal misten ca. 140.000 ondernemingen de deadline van 1 november om hun btw-aangifte en/of -betaling te doen. Daarom ontvangen zij een dezer dagen een naheffingsaanslag, vaak met boete. In ruim 80 procent van de gevallen was de betaling niet op tijd of correct.

Veel ondernemers, waaronder starters, weten niet wat zij moeten doen met de naheffingsaanslag. Om hen te helpen, heeft de Belastingdienst een handige checklist gepubliceerd. Hiermee checken ondernemers aan de hand van drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en welke actie zij moeten ondernemen.
Ieder kwartaal ontvangt de Belastingdienst ruim 1,8 miljoen btw-aangiften. Niet alleen de aangifte, maar ook de bijbehorende betaling moet vóór de deadline binnen zijn. In de gevallen dat er geen btw-aangifte is binnengekomen, schat de Belastingdienst hoeveel btw betaald moet worden. Ondernemers die de deadline voor de betaling missen, ontvangen een naheffingsaanslag met een boete van drie procent van het niet betaalde bedrag, met een minimum van €50,-. Dit bedrag kan oplopen tot maximaal €5.278,-.
 
Kwart doet aangifte later dan voorgenomen
Vooral onder startende ondernemers ligt het gevaar van een te late betaling op de loer. De meeste starters weten wanneer de btw-aangifte en -betaling binnen moeten zijn. Bijna de helft zet de btw-aangifte- en betaaldata als geheugensteun in zijn agenda. Alhoewel driekwart van de starters aangeeft de betaling vrijwel direct na de aangifte te doen, geeft tegelijkertijd ruim een kwart toe zijn aangifte vaak later in te dienen dan hij of zij zich had voorgenomen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Belastingdienst onder startende ondernemers. De ondernemers die te laat waren met de btw-aangifte en/of -betaling ontvangen één dezer dagen een naheffingsaanslag.
 
Checklist naheffingsaanslag
Elk kwartaal leidt de naheffingsaanslag tot vragen bij ondernemers. Via de checklist naheffingsaanslag op de website van de Belastingdienst controleert een ondernemer in drie korte stappen zijn naheffingsaanslag en weet wat hij of zij vervolgens moet doen met de aanslag.
Aan ondernemers die een naheffingsaanslag hebben ontvangen, adviseert de Belastingdienst de volgende deadlines voor kwartaalaangiften en -betalingen terugkerend in hun agenda te zetten: de kwartaalaangiften en -betalingen moeten altijd uiterlijk 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober binnen zijn. Daarvoor kunnen ondernemers ook gebruik maken van de Btw Alert-App. Een andere optie is het gebruik van commerciële administratiesoftware. Dergelijke software zet de administratie zonder fouten om in een btw-aangifte en geeft een signaaltje als het weer tijd is om aangifte te doen. 
 
Plan uw betaling
Een tip voor ondernemers die hun betaling tot het laatste moment willen uitstellen: doe de aangifte vroeg in de maand en plan via online bankieren dat het bedrag pas aan het einde van de maand wordt overgemaakt. Zorg dat de betaling voor de eerste van de maand bij de Belastingdienst op de rekening staat. 
 
Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/btw.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken