Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 november 2018
 

Vier tips om het juiste relatiegeschenk te kiezen

 
 

De pepernoten en speculaaspoppen liggen alweer een tijdje in de winkels. Dat betekent dat de feestmaand december er weer aankomt. Niet alleen een feest voor kinderen die met Sinterklaas cadeaus krijgen, maar ook de tijd om medewerkers voor hun inzet het afgelopen jaar extra te belonen met een kerstcadeau.

Heeft u ook al gedacht aan relatiegeschenken voor uw trouwe klanten of andere partijen waarmee u samenwerkt, zoals leveranciers? U als ondernemer maakt hiermee uw klanten of leveranciers blij, u verhoogt de naamsbekendheid van uw onderneming en u verbetert uw imago. Bas van Nistelrooij van Promofit geeft vier tips voor het kiezen van het juiste relatiegeschenk.
 
Welke boodschap wilt u overbrengen met het relatiegeschenk?
U kunt het zo gek niet bedenken of u kunt het als relatiegeschenk geven. Volgens Van Nistelrooij is het echter van groot belang na te denken over de boodschap die u ermee wilt overdragen. "Een relatiegeschenk moet passen bij de identiteit van uw onderneming en van uw klanten of leveranciers. Wilt u iets puur decoratiefs of juist iets functioneels om de relatie tussen u en de andere partij te symboliseren? Of wilt u bijvoorbeeld juist de nadruk leggen op duurzaamheid omdat dit belangrijk voor uw onderneming is?" Hij vult nog aan dat het uiteraard belangrijk is goed na te denken over wat uw doelgroep past: "Het is belangrijk een geschenk te kiezen dat uw doelgroep aanspreekt. Denk hierbij aan het verschil tussen mannen en vrouwen maar ook het verschil in branche is erg belangrijk"
 
Kies een origineel cadeau
Functionele artikelen zoals pennen zijn nog steeds erg populair, zo weet Van Nistelrooij te vertellen. "Een functioneel artikel wordt vaak erg gewaardeerd omdat men dit nu eenmaal vaak gebruikt. En hoewel uw bedrijfsnaam of -logo dus vaak zichtbaar is, is de vraag of het juist dan nog wel bewust wordt waargenomen. U kunt het relatiegeschenk daarom van alle andere relatiegeschenken laten onderscheiden door een hoge mate van originaliteit. Men is meer verrast door een origineel geschenk doordat het creativiteit toont. Het wordt hierdoor ook nog eens langer herinnerd."
 
Hoeveel mag een relatiegeschenk kosten?
Een relatiegeschenk symboliseert zoals gezegd de verbintenis die u hebt met de andere partij. Van Nistelrooij benoemt dat het hierdoor belangrijk is iets te geven dat gepast is voor uw relatie met de klant of de leverancier bijvoorbeeld. "Relatiegeschenken zijn er in elke prijsklasse. Bedenk bijvoorbeeld of u voor uw belangrijkste en grootste klanten, de top tien of iets dergelijks, een ander relatiegeschenk zou willen dan voor de klant die u maandelijks een factuur van een paar tientjes stuurt." Van Nistelrooij wil hierbij wel aantekenen dat het niet enkel om prijs gaat: "Zoals hiervoor benoemd speelt creativiteit een grote rol bij het kiezen van een goed relatiegeschenk, niet alleen de prijs."
 
Wanneer wilt u het relatiegeschenk geven?
Van Nistelrooij benoemt tenslotte dat het moment van geven belangrijk is voor het kiezen van het juiste relatiegeschenk. "Rond de feestdagen kunt u uw klanten of andere relaties belonen voor een jaar lang prettig zaken doen. Maar daarnaast worden relatiegeschenken ook vaak uitgedeeld op evenementen of beurzen. Dan is het doel anders, omdat u zich waarschijnlijk meer richt op het trekken van nieuwe klanten. Vaak wordt in dat geval gekozen voor goedkopere geschenken, met daarop de naam van uw onderneming of uw logo zodat potentiële klanten nog eens herinnerd worden aan uw onderneming."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Dennis Vianen  |   | 
17-01-2019
 | 
14:56 uur
Niet alleen voor het bedrijfsleven is het leuk om een relatiegeschenk te geven of te krijgen. Ook voor particulieren is het een leuk geschenk. Bijvoorbeeld een pin of button met een/het (zelfbedacht) familiewapen. Of ter gelegenheid van een familiebijeenkomst of verjaardag.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken