Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 november 2018
 

Oudere zzp'er merkt minder van aantrekkende economie

 
 

De sympathie die zzp'ers van hun opdrachtgever(s) krijgen, krijgt van hen een dikke voldoende (7,5). Opvallend is dat jongere zzp'ers veel tevredener zijn over hun uurtarief dan hun oudere collega-ondernemers.

Over het algemeen kan worden gesteld: hoe ouder, hoe minder tevreden over het tarief. Ook geldt: hoe ouder de zzp'er, hoe minder hij/zij het gevoel heeft vaker benaderd te worden voor opdrachten. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met De Staffing Groep.

Gematigd positief
Over het algemeen is de zzp'er gematigd positief over de opdrachten, opdrachtgevers en tarieven op het moment. Alle onderdelen worden minstens met een voldoende beoordeeld. Opdrachtgevers strooien blijkbaar met complimenten, want de waardering die de opdrachtgever toont voor de inzet, wordt gemiddeld met een 7,5 beoordeeld.
De gemiddelde zzp’er beoordeelt de stijging van de tarieven met een 6,4, een krappe voldoende. Over de onderhandelingspositie is de zzp’er met een 6,6 iets positiever. Op de vraag of de zzp’er tevreden is met het uurtarief, antwoordt de gemiddelde zzp’er richting de ruim voldoende (6,8).
 Ondanks dat het nog niet algemeen zo gevoeld wordt bij de zzp'er zelf herkennen intermediairs wel ontwikkelingen. Arjan Pronk, Client Director bij De Staffing Groep: 'Door de veranderende verhouding tussen vraag en aanbod zien wij wel degelijk dat de tarieven recentelijk wat sneller stijgen dan we op basis van de inflatie zouden mogen verwachten. Met als direct gevolg ook een verbeterde onderhandelingspositie van die zelfstandig professional. Een en ander is vanzelfsprekend wel afhankelijk van branche en functie.’
 
Jongere zzp'er iets tevredener met uurtarief en heeft gevoel vaker benaderd te worden
In de verschillende leeftijdscategorieën wordt de waardering van het uurtarief en het gevoel vaker benaderd te worden door opdrachtgevers om een opdracht te doen anders beoordeeld.
Zzp'ers onder de 35 jaar geven hun uurtarief gemiddeld een 6,9. In de leeftijdscategorie 55+ zijn zij met een gemiddelde van een 6,6 minder tevreden. Ook op de vraag of zij het gevoel hebben vaker benaderd te worden wordt, naarmate de leeftijd oploopt, steeds minder positief geantwoord.
 
Zzp’er blij met schouderklopje opdrachtgever
De (non-financiële) waardering van de opdrachtgever wordt door de oudere zzp'er wel ongeveer hetzelfde beoordeeld als de jongere zzp'er. In de leeftijdscategorie 25-35 wordt de waardering met een 7,8 beoordeeld, tegenover een beoordeling van een 7,6 bij ondernemers in de leeftijd van 55-65. Alleen 65-plussers beoordelen de waardering van de opdrachtgever voor zijn/haar inzet (gemiddeld 7,1) iets minder positief.
 
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 791 zzp’ers in Nederland. Onderzoek van ZZP Barometer is bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de ruim 1,2 miljoen zzp'ers die Nederland kent (KVK, oktober 2018).
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken