Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Black Friday en Cyber Monday stimuleren online verkopen nog verder

23 november 2018 - Een nieuw internationaal onderzoek naar de koopintenties tijdens Black Friday en Cyber Monday toont aan dat 71 procent van de Nederlanders, die van plan is te profiteren van de deals, alleen online op zoek gaat.

Dit staat tegenover 73 procent in het VK, 68 procent in Italië, 67 procent in Duitsland, 66 procent in Oostenrijk, 61 procent in de VS en 48 procent in Frankrijk.
 Het onderzoek, uitgevoerd door management consultancy Oliver Wyman, laat de groeiende populariteit van online shoppen zien in de onderzochte landen. Slechts vijftien procent van Nederlandse Black Friday shoppers gaat alleen nog op zoek in fysieke winkels.
Kleding is het meest gewild tijdens het koopjesweekend, gevolgd door elektronica en sportartikelen. De consument lijkt alleen bij hoge kortingen geïnteresseerd. Acht op de tien Nederlanders koopt pas wat als een product 30 procent korting heeft of meer. Kopers in Nederland, die hun voordeel willen halen tijdens Black Friday en Cyber Monday, zijn van plan gemiddeld €286 uit te geven. Ter vergelijking is dat in Engeland €370 en in Italië €218.

Gepersonaliseerde acties effectiever dan algemene korting
Door de hoge kortingen is deelname aan Black Friday en Cyber Monday voor veel winkeliers omstreden, in het bijzonder als ze het willen winnen van de grote ketens. "Zelfstandigen lopen het risico geld te verliezen, als ze het niet slim aanpakken," stelt Coen de Vuijst, partner bij Oliver Wyman. "Consumenten worden geconditioneerd en zullen in hun aankoopgedrag anticiperen op de hoge kortingen. Onder winkeliers leidt de angst om marktaandeel te verliezen tot een opdrijvend effect van kortingen. Dit zou kunnen leiden tot een negatieve spiraal. Winkeliers moeten een goede afweging maken tussen marktaandeel en winstgevendheid. Bij voorkeur ontwikkelen ze – eventueel samen met leveranciers – unieke activatiemechanismen die wel zorgen voor lange termijn voordelen. Een voorbeeld is ‘buy one – get one later’, ofwel instrumenten die zorgen voor het terugkomen van klanten in plaats van het aantrekken van eenmalige (verlieslatende) koopjesjagers."
Hoewel dit uit Amerika overgewaaide concept, voor tijdelijk hogere consumentenuitgaven zal zorgen in de onderzochte landen, moeten winkeliers beseffen dat deze aankopen niet altijd incrementeel zijn. De helft van de ondervraagde Nederlandse shoppers geeft aan alleen producten te willen kopen, die ze al voor ogen hadden. Winkeliers moeten dus een strategie bedenken om niet alleen eenmalig hoge verkoopcijfers te realiseren, maar om dit om te zetten in een lange termijn klantenbinding en zo de resultaten te verbeteren.
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.