Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 november 2018
 

Waaraan herkent u een goede kandidaat?

 
 

Slechte kandidaten herkennen we vaak al snel. Ze hebben zich bijvoorbeeld niet of nauwelijks voorbereid op het gesprek, komen ongeïnteresseerd over of hebben niet de juiste opleiding of ervaring. Een goede kandidaat herkennen is (helaas) een stuk lastiger.

Pieter Jacobs van Maes en Lunau Executive Search weet alles van goede én slechte kandidaten.

De eerste indruk
De eerste indruk is bepalend voor de kandidaat . Jacobs: "Mensen oordelen binnen 10 seconden. Daarna kan dat oordeel nog gewijzigd worden, maar daar moet de kandidaat dan wel wat voor uit de kast trekken. Zo kan een slordige kandidaat misschien zijn gezicht nog redden met een vlotte babbel. Maar eigenlijk gaat het toch vooral om die eerste indruk. Een goede kandidaat, zeker voor hogere functies, weet dat en zal dus netjes op tijd zijn en goed gekleed."

Is hij of zij goed voorbereid?
Natuurlijk kan ook een minder goede kandidaat er netjes uitzien. Dus let u op voorbereiding. Kandidaten hebben als het goed is al nagedacht over een aantal vragen. Jacobs: "Het is niet zo erg als een jonge kandidaat nog niet weet wat zijn uiteindelijke carrièredoel is. Maar het is wel belangrijk dat hij goed kan onderbouwen waarom hij op deze functie solliciteert." Stel dus eerst de kandidaat een beetje op zijn of haar gemak met een gesprekje en start dan met een aantal vragen die u laten zien of hij of zij zich goed heeft voorbereid.

De houding van de kandidaat
Het is belangrijk dat u de kandidaat kunt vertrouwen. Jacobs stelt dat u de houding van de kandidaat vrij nauwkeurig kunt inschatten. "Het draait om het stellen van de juiste vragen. Zo kunt u bijvoorbeeld veel ontdekken door te informeren naar de vorige werkgever. Als de kandidaat ervoor kiest zijn vorige werkgever af te vallen of zelfs zwart te maken, weet u dat loyaliteit niet heel hoog in het vaandel staat." Door een reeks goed gestelde vragen kunt u dus al veel ontdekken over de houding van de kandidaat.

Vragen richting de kandidaat
Een laatste tip die Jacobs geeft, laat zien hoe de kandidaat over zichzelf denkt. "Stel persoonlijke vragen. Een goed voorbeeld is de vraag: beschrijf uzelf eens in één woord. De kandidaat die meteen antwoordt zonder na te denken, is niet per se de beste. U heeft liever iemand die hierover nadenkt en dan een weloverwogen antwoord geeft. Een andere vraag is: wanneer verliest u uw zelfbeheersing? Zo ontdekt u wat een kandidaat echt triggert en waarom."
Een goede kandidaat is niet heel gemakkelijk te herkennen. Waarschijnlijk bent u al aardig overtuigd van de kennis die de kandidaat heeft. Dat is gemakkelijk na te trekken aan de hand van zijn cv. Het herkennen van een goede kandidaat heeft dus vooral te maken met houding, gedrag en persoonlijkheid. Door het gesprek bewust een bepaalde kant op te sturen kunt u hier veel over ontdekken. Een allerlaatste advies van Jacobs: "Denk ook aan de functie die vervuld moet worden. U zoekt andere eigenschappen in een magazijnmedewerker dan in een leidinggevende. Stel de vragen dus op een passend niveau." Zo komt u er vanzelf achter welke kandidaat geschikt is en welke u liever niet op die positie wilt hebben.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Hugo  |   | 
22-11-2018
 | 
09:28 uur
Aanvullend hierop is, past een kandidaat binnen het team? Het is het kenmerkende verschil tussen een recruiter en een leidinggevende. Een leidinggevende geeft meer aandacht aan de vraag; kan hij/zij op de weg van de minste weerstand bijdragen aan het resultaat wat het team nastreeft? En is de interactie tussen teamleden te voorspellen? Voor een leidinggevende is het belangrijk daar, vooraf bij de selectie voor een kandidaat, een antwoord op te krijgen. En dat kan bijvoorbeeld met de teamrollen van Belbin. Een team interactie model.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken